TantárgyakMagyar nyelvKözépszintA közlésfolyamat tényezői és funkciói...
ProfilJegyzet beküldéseGYIKRólunk
Ez a jegyzet félkész. Kérjük, segíts kibővíteni egy javaslat beküldésével!

A közlésfolyamat tényezői és funkciói

  • Az információ tájékoztatást, felvilágosítást jelent (sajtóban adatot, számítástechnikában jelként betáplált adatot) → mindezekben közös, hogy egyoldalú, "holt" adatról van szó

  • A közlésfolyamat a kommunikáció → az információ mozgásba lendítése két fél között

    • érintkezést, közlést, híradást jelent
    • bármilyen jelrendszerben lehet
    • állatok is kommunikálnak egymással
    • és létezik ember-állat közötti kommunikáció is
    • elsősorban mégis nyelvi közlésnek tekintjük
    • a kommunikáció tudománya a kommunikációtan → szociológusok, pszichológusok, nyelvészek
  • A jel, kommunikáció és nyelv viszonya:

    Jel, kommunikáció és nyelv viszonya

  • A nyelvi közlésfolyamatban több tényezőnek van szerepe

    Nyelvi közlésfolyamat

  • Beszélő: közölni akar valamit (olykor reflexszerű) → neve adó, jeladó, közlő

  • Hallgató: akinek az üzenetet szánják (észleli és foagadja) → vevő, befogadó, címzett (ha visszakérdez, már ő az adó)

  • A beszédtevékenység mindkét részről alkotó folyamat

  • Üzenet: az átadni kívánt információ → a beszélő formába önti (kódolja), a hallgató megfejti (dekódolja)

  • Kód: hagyományokon alapuló, közösségileg elfogadott szabályrendszer

    Vannak nem nyelvi kódok is, és létezik szóbeli kód is

  • A kommunikációhoz közösen ismert nyelvre van szükség → anyanyelv vagy idegen nyelv

  • Csatorna: kommunikációs közeg (beszédnél a levegő, de lehet még a telefonvonal, papír stb. - egyoldalú kommunikációnál pl. a mezopotámiai agyagtáblák: csak közvetít)

  • Aktuális beszédhelyzet: beszélés, olvasás pillanata

  • Az eredményes közlésfolyamat feltétele, hogy közös ismereteink, előismereteink legyenek a tárgyról, amelyet valóságnak nevezhetünk

  • A kommunikációnak szándékos jelhasználat esetén mindig célja van → kommunikációs funkciók

Három alapvető funkció:

  • Tájékoztatás (információadás, vélemény, gondolat közlése)
  • Érzelemkifejtés (belső érzéseink kimutatása, az "én" megnyilvánulása)
  • Felhívás (a hallgató befolyásolására való törekvés)

  • Az én ellentéte a te - másikkal való szembesülés, a kommunikáció során valamilyen módon mindig megjelenik a másik személy

A három mellékfunkció:

  • Kapcsolatfenntartás (tisztázza a partnerek közötti viszont, köszönés, köszöntés, a beszélgetés elején és végén sűrűsödik)
  • Értelmező - metanyelvi funkció (maga a nyelvtan, a nyelvről való beszéd)
  • Esztétikai funkció (stilizált értékű, művészi megfogalmazás)

  • Ezek rendszerint keverten jelentkeznek, a funkciók tehát egymásba mosódnak
  • Ezt az egyszerűsített kommunikációs modellt azonban meghaladta a kutatás → új modell: cselekvés- vagy viselkedés központú modell
    • Nem csak gondolatot, érzelmet közlünk, de viselkedünk is (hatáskeltés, megfelelés a normáknak, a világ megismerése stb.)
    • Másik probléma a nyelvi korlátozottság (Wittgenstein: "Nyelvem határai, világom határai")
  • A nyelvi kommunikáció tehát beágyazódik a teljes kommunikációs tevékenységbe, viselkedésbe

K = 5E

Kommunikáció = Együttműködés, Erőfeszítés, Empátia, Etika, Esztétika

Legutóbb frissítve: 2016-02-18 11:17

Javaslatok

Megjegyzések

Hamarosan!

© 2015–2016 erettsegik.hu