TantárgyakMagyar nyelvKözépszintAz anyanyelv szerepe az ember életébe...
ProfilJegyzet beküldéseGYIKRólunk
Ez a jegyzet félkész. Kérjük, segíts kibővíteni egy javaslat beküldésével!

Az anyanyelv szerepe az ember életében, a társadalomban és a kommunikációban

  • A nyelvészek, antropológusok 3000-6000 nyelvet tartanak számon, melyek közül több száz, ezer már kihalt és túlnyomó többsége veszélyeztetett (elvesztésük pótolhatatlan veszteség)
  • A magyar nyelvünk és kultúránk kicsiny, elszigetelt.
  • Magyarországon 10 000 000 magyar anyanyelvű ember van, a határokon túl és szétszórva a világban még kb. 4-5 millió (összesen tehát kb. 15 000 000 ember). Ezen felül beszélik még körülbelül 2 millióan második nyelvként.
  • A világon 42., Európában a 12. nyelv (67-ből) beszélők száma szerint.
  • Az anyanyelv segítségével sajátíthatjuk el az egész emberi kultúrát, így a beszéd a kultúra átadásának módja.
  • Fontos, hogy birtokoljuk anyanyelvünk szókincsét, szabályait.
  • Pár szóval is el lehet boldogulni idegen országokban, de az már nem elég a tudományok, művészetek elsajátításához.
  • Öntudatlanul és tudatosan is gyarapítjuk a szókincsünket.
  • A zenei anyanyelv elsajátítása már az anyaméhben kezdődik, ahogy az anyanyelv megismerése is (beszélő környezetben kell nevelkedni).
  • A gyermeknyelvi kutatások bizonyítják, hogy a kisgyermekek a környezetből hallott mondatoktól elvonatkoztatva, elemeiből rakja össze a mondatot. (Nem olyan, mint egy idegen nyelv tanulása közben!)
  • Első életévben már szómondatokat mondanak a gyermekek (pl.: van-van, mama).
  • Másfél-, kétéves korban megjelennek a kéttagú mondatok (pl.: kicsi baba).
  • A kisgyermekek gyakran használnak hibás nyelvi alakot (pl.: lovatot) → saját nyelvi szabályok
  • Az anyanyelv elsajátításának ez a képessége, programja az ember egyedüli, csodálatos és megismételhetetlen lehetősége.
  • Ha ez nem indul el, a gyermek már nem lesz képes megtanulni beszélni.
    • Az idegen nyelvek későbbi tanulása más módszerekkel történik, nyelvtani ismeretekre van szükség.
    • Az ember általában legjobban az anyanyelvén beszél.
    • Előfordulhat, hogy valaki két-, vagy többnyelvű, de ilyenkor is az elsőként tanult nyelv marad az uralkodó.
  • Az anyanyelv folyamatos gondozást igényel.
  • A II. világháború előtti iskolarendszerben külön tantárgy volt a beszéd- és értelemgyakorlat elemi iskolában, a gimnáziumban pedig a retorika (logikus gondolkodás, megszólalás, megnyilvánulás formái).
    • A helyes beszédnek, gondolkodásnak, az anyanyelv művelésének, a kommunikációs készségnek minden órán meg kell jelennie (Babits).
  • A helyes, megfelelő, igényes anyanyelvhasználat a társadalmi érvényesülés alapja.
  • Nagy súlyt kell helyezni a kommunikációs készségek fejlesztésére (pl.: az amerikai menedzseriskolákban).
  • Az iskola és az ifjúkor a kommunikációs készségek fejlesztésének helye.
    • Sok írás, olvasás, beszéd.
    • Az olvasás a szókincset, a fantáziát és a helyesírási készséget is erősíti.
    • Sokféle beszédszerepet is gyakorolni kell (pl.: színjátszókör).
  • Az anyanyelv a nemzethez, a családhoz, a legszorosabb emberi közösséghez tartozás alapja is.
  • Az anyanyelv egy erős kapocs ember és ember között.

Legutóbb frissítve: 2016-02-18 11:16

Javaslatok

Megjegyzések

Hamarosan!

© 2015–2016 erettsegik.hu