Orosz realizmus
- Orosz: felszabadító mozgalmak (jobbágyok, 1861)
- Társ+gazd. elmaradottság
- Nincs erős polgári osztály
- Kiépült hivatalnokrendszer
- Cári rendszer – megtorlások, száműzetések
- Burkolt társadalmi kritika, oblomov: felesleges ember
- Realista: környezetrajz
- Realista: tipizáló, társadalmi mozgató erőket vizsgálja, lélekrajz ábrázolás, minél igazabb ábrázolás (mindennapi élet, élet apróságai – részletesség)
Gogol
- Jogot tanul
- Elbeszélések, de hosszabb művek (Revizor, Egy őrült naplója) → főként társadalmi rétegekről
- Groteszk űttörője (Örkény, Dosztojevszkij hivatkozik rá)
- Csinovnyikok: hivatali személy (alsóosztálybeli)
- Valós és fantáziaelemek keveredése
- Hierarchiától való félelem
- „Robotok”
A köpönyeg
- Akakij Akakijevics Basmacskin (beszélőnév): megjelenése jellegtelen, szánalomra méltó, átnéznek rajta, nincsenek gondolatai, tönkremegy a köpönyege – szabó – új kell! → összekuporgatja (kevés kaja, túlóra)
- Új köpönyegben észreveszik → party, majd elrabolják a köpönyeget → ebbe belehal → élete nem fontosabb egy köpönyegnél
- Halála után: kísért, lerántja a köpönyeget (igazságszolgáltatás) → kísértetként jelentősebb, mint emberként
- Elnagyolt ábrázolás → általánosítás – tipikus
- Groteszk: nevetséges, de keserű is, elbeszélő modora komikus
- Szélsőségesen ellentétes elemek ütköztetése → komikusság
- Kevert hangnem: komikus, tragikus, tárgyilagos, szatirikus, szentimentális
- Szkáz elbeszélési mód → mese, rögtönző elbeszélésmód, több nézőpont → ütköznek
- Mindentudó narrátor, élőbeszédszerű
- Véleménynyilvánítás, kiszólások
Az orr
- Társadalmat veszi alá
- Egyenruhát öltő orr – már tisztelik
- K. hiányzik az orra – erre lesz figyelmes
- Borbély cipójából kerül elő → kipattan
- Abszurdhoz közelít
- Visszatalál az orr → kalandok, nőnek csapja a szelet
- A rangot látva mindegy, hogy ki, csak az számít
- Groteszk
- Mégis nevetünk
- Mindkettő hosszú elbeszélés
Csehov: Csinovnyik halála
- rövid elbeszélés
- Csehov orvos (műveiben felhasználja)
- Színpadi művek: Sirály, színművek, drámáiban kommunikációs viszályok
- Csinovnyik halála → Cservjakov
- Színházból indul, tüsszent → magasabb rangút tüsszent le, leköp
- Hátranyúl, letörli → nem foglalkozik vele
- Cservjakov azt hiszi, hogy üldözni fogja → folyamatosan bocsánatot kér
- Az úr kéri, hogy hagyja békén → Cs. hazamegy, lefekszik, meghal (szégyen, félelem)
- Egyenruhában hal meg, vagyis utolsó pillanatában sem vált emberré; hivatalnok volta eluralkodott rajta
- Kishivatalnokoknak folyamatosan talpot kell nyalni
- Durva kritika
Tolsztoj
- kiközösített alak, életét mutatja be → őszinte elbeszélés
Ivan Iljics halála
- 12 fejezet
- Retrospektív (visszatekintő) időszerkezet (1. fejezet a temetés – képet ad az egész történetről)
- Környezet (méltatlan viselkedés) <→ halott arca (mindent megtett, megbékélt) → feszültségkeltő ellentét
- Halála után gyász – temetés napján felesége a kompenzáció után érdeklődik
- Oknyomozói jelleg → gondolkodásra indítja az olvasót: mit kellett megtennie, mi történt helyesen, hogyan élt?
- Ranglétrán kúszik fel (egyetlen meló, feleség, gyerekek)
- Új házba költöznek – saját kezűleg rendezi be
- Leesik a létráról – „daganat” az oldalában → 1 szenvedée során: eltékozolta életét
- 4.külső világból belső világ felé (átalakul a gondolkodása, tudatmódosulás)
- Haláltól való félelem, düh, szenvedés → önvizsgálat, megvilágosodás, kifordulás, szeretet, alázat (lelki dolgairól elfeledkezett), siker = személyiségének üresedése
- Megváltástörténet, megváltásmotívum, szenvedés időtlen
- Szenvedés → emberi kapcsolatokat alakít ki
- Szolgálója – fél szavakból értik egymást
- Narrátor: mindent tudó, érdektelen → nem ítélkezik
Legutóbb frissítve:2016-08-22 14:18
Megjegyzések
Hamarosan!