Petőfi Sándor
- Magyar költő, forradalmár, nemzeti hős, a magyar költészet egyik legismertebb és legkiemelkedőbb szereplője. Közel 1000 verset írt rövid élete alatt. Ebből körülbelül 850 maradt ránk.
Életéről röviden:
- Kiskőrösön született 1823-ban.
- Szülei Hrúz Mária és Petrovics István volt.
- Gyakran váltott iskolát (kecskeméti evangélikus, sárszentlőrinci, majd piarista gimnázium).
- Pestre költözött és beállt a Pesti Színházhoz, majd házitanító lett rokonainál Ostffyasszonyfán.
- Katonának állt, de leszerelték.
- 1842-ben jelent meg első verse az Atheneumban (A borozó).
- A pápai kollégiumban ismerkedett meg Jókai Mórral.
- Több éven keresztül vándorszínészként járta az országot, majd Pestre ment, hogy kiadathassa verseit.
- A Pilvax kávéháznak rendszeres látogatója lett, ez az akkori fiatal írók gyülekezőhelye volt.
- Az 1848-as forradalom egyik vezéralakja lett.
- Végül 1849-ben halt meg, a segesvári csatában tűnt el.
- Szerelmei:
- Csapó Etelke (15 ővesen halt meg - Cipruslombok Etelke sírjárül)
- Mendnyánszki Berta (viszonzatlan; Szerelem Gyöngyei ciklus)
- Szendrei Júlia (ő lett a felseége, fiúk született 1848-ban: Zoltán)
- Barátja Arany János
Pályája:
- A romantika korszakában alkotott → nemzeti romantika
- Költői pályafutása csupán 7 évig tartott
- Pályája nem igazán korszakolható, ha mégis megpróbáljuk:
1. 1842 - 1844: Népiesség
- Sok verséből dal lett
- Jellemzői a természetesség és az egyszerűség
- pl.: A boroző, Hazánkban, Befordultam a konyhára
2. 1845 - 1846: Romantikus individualizmus
- Ő emelte világirodalmi szintre a hitvesi költészetet
- Központjában az egyén áll
- Jellemző rá a kísérletezés, a töredékesség, a képzettársítások
- pl.: Cipruslombok Etelke sírjáról, Júlia versek, Felhők ciklus
Felhők ciklus:
- verstöredékek
- rímtelenek
- címtelenek
- fájdalmasak
- pesszimisták
- fő témái a barátság, a szerelem, a halál stb.
3. 1847 - 1849: Látomási költészet
- Romantikus szabadságeszmény
- Felerősödik a politika a lírai költészetben
- Európában kialakulnak a nemzetállamok
- Költői szerepként a próféta, az apostol szerep jellemzi
- pl.: Egy Gondolat bánt engemet
Egy gondolat bánt engemet (1846)
- Rapszódia, nem akar lassú halált - hervadó virág, gyertyaszál
- Ellensúlyozza a hősies hirtelen halál - villámsúlytotta fa, kőszirt
- Vízió a jövőről, egyetemes vízió: mindenki legyen szabad és egyenlő
- Ezt forradalom és vér útján akarja elérni
- Cél: hősi halál, szabadság (+ egyenlőség, testvériség → francia forradalom)
- De oda csak vér vezet, ki kell érdemelni
A XIX. század költői (1847)
- A jelenről szól
- 6 versszakos szónoklat, ami 3 részből épül fel
- versszakának tételmondata: "Nagy munkát váállal magára, ki most kezébe lantot vesz"
- 2-5. versszak: kifejtős, érvelős rész
- A 6. verszakban levonja a következtetést
- Érzelmileg túlfűtött vers (felkiáltó mondatok, kültői kérdések)
- Bibliai képek: Múzes, lángoszlop, Kánaán
- vátesz prófétai szerep
- Közösségi líra
- Abszolút tudás, kiválasztottság, felelősség a társadalomért
- A nép vezetése (hamis prófétákkal szembeszáll)
- A Kánaán egyenlő a szabadsággal, testvériséggel és egyenlőséggel
- versszakban egy jövőképet ír le → a felvilágosodás eszméjének továbbélése
- Fontos a tanulás → a szellem napvilága
- Kérdések: Mit kell tanulni
Az apostol (1848)
Műfaja: elbeszélő költemény: verses formában megírt epikus mű, amelyre jellemző a személyesség és a vallomásosság.
Előzményei:
- Szabadszállási választási vereség
- radikális törvények (politikai nézetek)
- szembekerül a kormánnyal és a közvéleménnyel
- János vitéz és Helység kalapácsa
A mű kérdésfeltevése szempontjából ugyanaz a szerepdilemma Petőfinél és Szilveszternél is. Egyén vagy prófétaszerep.
A mű fordított időszerkezettel dolgozik, a főhős múltja sokkal epikusabb, mint a sorsdöntő események. A sorsdöntő eseményeket elnagyolja. A pörgős epikus cselekmény miatt sokkal fontosabbak a belső monológok.
Beszédhelyzet: magány, egyedüllét
Az emberiség mutat fejlődést → célelvű folyamat a történelem. A szabadság megvalósulását keresi. A romantika megkérdőjelezi a felvilágosodást. Lehet útja a szabadságnak és a költő hisz benne.
Nem abból fakad a szerepdilemma, hogy van-e fejlődés. A kudarcokkal teli sors mégsem adja fel a harcot.
„Mindig másoknak éljen-e?
És soha se magáért.”
Az ember – polgár (apostolszerep) kérdésfeltevésének lényege Rousseau-nál merül fel először ez a kapcsolat. Azonosító és megkülönböztető szerepe van.
Az ember és a polgár egymást kizáró fogalmak. Választania kell Szilveszternek.
Csak úgy töltheti be az egyik szerepet, ha a másikról lemond.
ember – örömelvűség
Az emberhez az élet kapcsolódik
Belső konfliktus – érték váltások pl. meghal a felesége → a szabadság egy üres szó.
A szabadságért nem szabad áldozatot hozni.
Az apostol szerep eddig is jelen volt Petőfi költészetében, de változik a szerepfelfogás.
Szilveszter börtönből való kimenetele után, még rosszabb lett a világ (nem fejlődik)
Cselekedni kell a nép helyett, mert a nép kiskorú. Az emberiség történelme egy vérfolyam – elnyomott emberek folytonos harca → Szőlőszem hasonlat!! → célelvű világtörténet: rendíthetetlenül halad a célja felé és ez csak a szabadság kiterjesztésével fog bekövetkezni.
Az egyes ember önfeláldozó harca az, ami jobbá teszi a világot.
A nép 3x tagadja meg Szilvesztert → kiválasztottság és kitaszítottság; megszégyenítik. Ezek a dolgok Krisztushoz teszik hasonlóvá.
A szerepkonfliktus feloldhatatlan. Ezért mindkét szerepben sikertelen. Szilveszter története így egy tragikus iróniával végződik, mivel a magánéletben és az apostoli szerepben is kudarcot vallott.
A szerepkeresése kudarcot vallott. Minden cselekedete sikertelen és gesztusai is önmaga ellen fordultak.
Legutóbb frissítve:2016-08-22 14:18
Megjegyzések
Hamarosan!