Ady Endre
A XX. század legjelentősebb magyar költőinek egyeike. a magyar politikai újságírás egyik legnagyobb alakja, a Nyugat szerkesztője
Életéről röviden
- 1877-ben született Érdmindszenten (Partium).
- Református családból származott, szülei Ady Lőrinc és Pásztor Mária voltak.
- Tanulmányait befejezve a Szilágy című lap munkatársa volt
- 1899-ben megjelent első verseskötete, a Versek.
- 1900-ban Nagyváradra ment, s a Szabadság és a Nagyváradi Napló lapok munkatársa lett
- Szerelme Dióssy Ödönné Brüll Adél, Léda volt, aki gazdag férje jóvoltából Párizsba ment, Ady pedig utána -> kapcsolatuk 9 évig tartott (se veled se nélküled)
- 1906 - Új versek című kötet
- 1908-ban az induló Nyugat szerkesztője lett
- Levelezni kezdett Boncza Bertával, Csinszkával (lányrokona Svájcban)
- 1912-ben szakított Lédával (Elbocsájtó szép üzenet)
- Összeházasodott Csinszkával, Pesten éltek
- 1919-ben Budapesten halt meg
- 1906 – 1. komoly kötete (Új versek – modern magyar költ. korszaknyitó kötete)
- Szimb (Baudelaire), szecesszió (szerelmes – Léda), expresszionizmus (vh)
- Újítások: önkényes jelentéstartalmű szimbólumok, nagybetűs szavak, új szavak (összetett szavak, szókapcsolatok, pl. Komp-ország) → csak megsaccolni tudjuk, mit jelentenek
- Egyéni mítoszteremtés, önmitizálás (Muszáj Herkules – magát tűnteti fel mitikus alakként)
- Ismétlés (Karinthy – Így írtok ti)
- Mégis morál (racionális dolgoknak megy ellene → tunyaság, háború)
- Költői én: változásvágy, amíg ő ismeri, hogy mi a hazaszeretet, a külvilág nem
- Külvilág: belső ellentétek, tunyaság, kicsinyesség, elmaradottság
- A környezet alatta áll
- Komp-ország: Ny <→ K (Mo. átvezető, nem tud egyik oldalon sem lehorgonyozni)
- Ny: Párizs → fejlett kultúra, élet, pompa, Mo → temető, halálszag, ugar, civilizálatlanság
- Pl: Párizs az én Bakonyom, A Szajna partján (<→ A Tisza-parton), A Gare de l’Esten
Pályája
- Ady nem gyakorolta vallását (bár vallásos iskolákba járt), viszont 3. kötetétől kezdve fontos számára Isten -> minden kötetében van egy ilyen témájú ciklus
- Az előmodern korszak lezárója és folytatója
- Verseit az ismétlés és az ellentétek jellemzik
- Verselése ütemhangsúlyos és időmértékes, szimultán verselés
- Jellemző a szimbólumok használata
- Gyakran fordulnak elő szimbólumok verseiben (pénz, halál)
- Sajátos szabályrendszere: bevezető szöveg, mottó, megszerkesztettség (versciklusok)
1906-1910
Új versek (1906)
Korszaknyitó kötet
- klasszikus modernség kezdete Magyarországon
- minden korábbi költeményét meghaladja
- 1.pályaszakaszát nyitja meg
Ami igazán új az a lírai megszólalás : úgy írt ahogy még korábban senki, meghökkentően másról szóltak és máshogy → vagy megértették vagy nem
- azért nem érthették meg mert szimbólumokban beszél, minden mögött valami mást kell sejteni
- képszerűség felfokozott, a kortárs olvasóktól távol maradtak
Kötet és cikluskompozíció, nagy gonddal van megszerkesztve, élete végéig ezzel a kompozícióval dolgozik
- Baudelaire : A romlás virágainak második kiadása a példa
- a kötet ajánlással kezdődik, ezt követi a cím nélküli, dőlt betűvel szedett vers
- nyitóvers → ars poetica → (Góg és Magóg..)
- ezután jönnek a ciklusok
- a vége a záróvers → ars poetica( Új vizeken járunk)
- Baudelaire szöveg szerinti idézése
4 ciklus:
- Léda asszony zsoltárai (szerelmes versek)
- A Magyar Ugaron (magyarság versek)
- A daloló Páris (párizsi élmények, ellen ciklus)
- Szűz ormok vándora (az első három összefoglalása, tematika)
címadási szokások:
a ciklus címe valamely vers címe
- a vers vagy a ciklus elején vagy közepén helyezkedik el
a címek három szóból állnak 1906 óta
- népi és keresztény számmisztika
Adyt ért támadások:
- szerelmi lírái miatt, Léda férjes, idősebb; testiségről szólnak
- Ady támadta a műveletlenséget,maradinak vélte Mo-t, ezért hűtlenséggel vádolták
- önfényező ,gőgös magatartása miatt is
A kötet a Góg és Magóg fia vagyok én... című verssel kezdődik:
- vezérvers, programvers, arc poetica
- szimbólumok: tulajdonnevek, mitológia, történelmi, földrajzi
- fordított szórend, a lírai én lázadó hangja, az „én” a sor végére kerül
- új szó halmozott ismétlése
- hiába-mégis ellentéte
- falak = Kárpátok hegyei
- mégis morál: rossz körülmények ellenére is kiáll a reménytelenség ellen → elhivatottság
Góg és Magóg: Bibliai alakok
- Nagy Sándor zárta be a népét kőfalakkal
- később a szkítákkal azonosították, Anonymus a magyarokat is a tőlük eredezteti
Verecke:
- Honfoglalás: itt kelnek át a magyarok, ősi,keleti gyökerek
Dévény:
- az ország legnyugatibb pontja
- nyugat felé nyitás, új kultúrával akarja megváltani a bezárt,halálra ítélt népet
„fülembe forró ólmot öntsetek” → azok akik őt akadályozzák, kritizálják
- Vazullal vonja párhuzamba magát
Pusztaszer:
- vérszerződés
- itt az elmaradottság és a konzervatív szemlélet szimbóluma
Egyrészt van egy hagyományőrzés, de nyugatra tekintés is → törekvések, párhuzamosan van jelen.
Hiába, de mégis morál, dacosság, küzdésvágy; lemondás, reménytelenség áll szemben
Új vizeken járok:
- záróvers, programvers,ars poetica
- „új” szó az újítás szándékának hangsúlyozása
- jövőre utalás, további kötetek
- eredetiségre törkeszik → DE francia szimbolistákra hajaz
- elutasít mindent ami régi
Léda versek:
- női név,férjezett nő
- zsoltár: Bibliából ismert műfaj,vallási téma
- arra utalhat hogy szerelmes versek következnek
- ez a ciklus okozza a legnagyobb döbbenetet
- a szerelem lehet : idilli, fájdalmas, Ady számára a szerelem harc, küzdelem volt
- Léda nagyon szenvedélyes volt → „se veled, se nélküled” „örök harc és nász”
- sokszor ezek a versek ambivalensek → egymással ellentétes érzelmek egy időben való megnyilvánulása
- verseiben külön kultuszt teremt a csóknak
- sok Ady vers sanzonná vált, megzenésítették őket
Egyik legnépszerűbb szerelmes verse a Héja- nász az avaron amelyben a küzdelmet fogalmazza meg és a szerelem elmúlását
A magyar ugaron:
- szimbólum, bevetetlen földterület, itt elmaradottság, ki nem használt lehetőségek, társadalmi és kulturális elmaradottság
- Széchényi parlag, és Arany ugar metaforája nyomán
- szinechdoché: rész és az egész felcserélése
A magyar Ugaron:
- szimbolikus (Széchenyi) → elmaradottság, parlagon heverés, tehetetlenség → nem akarnak mozogni
- Gazok → lehúzzák a virágokat → virág nem tud kikelni
- Szent humusz → vannak értékek, de nincs, aki művelje
- Virágillat → már csak emlék
- Kísérteti táj, egyéni kezdeményezés elhal
A Hortobágy poétája, a Tisza parton, A magyar ugaron
- tájleírást sejtetnek, a hozzárendelt értékek már nem pozitívak mint pl. Petőfinél
- negatív→elmaradottság,tehetetlenség
- forradalmasítja a történelem –szemléletet is, a múlt nem dicső, hanem átok, rontás
- ezek a versek azonban a hazaszeretet a féltés versei, de nem látták meg a kortársak
A ciklus nyitóverse A Hortobágy poétája .
Hortobágy poétája (Petőfi):
- újjáélesztett váteszköltő
- Saját maga és környezete ellentéte → nem engedik szóhoz jutni
- Elégikus, ironikus → környezet szemlélése
- Fajta szó használata („kunfajta”)
A Tisza-parton
- Kérdéssel zárul → vajon a helyemen állok?
- Egzotikus elemek, 2. vszk → magyar unikumok, de ezeket leértékeli (Petőfiinek sincs már itt helye)
- Idegenség érzés
- Miket mond Mo-ról? Miért mondja? → nemzetostorozás (mint Kölcsey, csak durvább kifejezések, modern eszközökkel)
- Nekünk Mohács kell (1908 – korai vers) → antihimnusz → nem áldást kér, hanem hogy minél jobban verje a magyarokat a sors/Isten
- Tehát, amennyiben nincs küzdésvágy → kihal az éltető erő
- Mohács → nemzeti tragédia (majd Ottlik is használja)
Daloló Páris:
- a címben mindig egy francia tulajdonnév szerepel
- téma: a lírai én és az idegen város viszonya
- Párizs: az európai kultúrát jelképezi, messze kiri a korabeli európai városoktól, gazdagság, szabadság, szimbolista költészet
Híres vers a ciklusban A Szajna partján amelyben a magyar folyót állítja szembe az idegen folyóval,ellentétre épülő vers.
Magyar Messiások:
- magyarok helyzete annyira rossz, hogy már több megváltóra van szükség (közülük 1 ő), de hiábavaló a küzdés
- Fajok cirkusza: epigon (másoló) nemzet → gyengék
- Nemzetek különböző szerepekben, Mo. → csak bohóc szerepet tudunk játszani, röhejes szerep
- Kesernyés, szarkasztikus hangvétel
- Nemzet vége
- Faj/fajta szavakat használja → a nemzeti összetartozás mikéntje miatt
Sajátos hazaszeretet:
- jobbítás szándéka → ostorozás
- Nem nacionalista
- Szerepversek: kuruc-versek → kuruc átlépi a határt, visszanéz és látja, hogy Mo. már nem a régi
korszaknyitó kötet, első modern alkotás, erthetetlen - befogadói nehézségek, felfokozott képszerűség. e korszakát jellemzi a szecesszió, amiben a szépség a lényeg: szimbolikus, allegórikus kifejezésmód
Ciklusai:
- Léda asszony zsoltárai
- A magyar ugaron
- A daloló Párizs
- Szűz ormok vándora
Művei:
- Vér és arany
- Az Illés szekerén
- Szeretném ha szeretnének
- A Minden-Titok versei
1912-1914
A menekülő lovas, A magunk szerelme, Ki látott engem?
Földessy Gyula segítette összeválogatni. a verseket ciklusokba rendezték. utolsó léda-versek is ebben a korszakban keletkeztek
Önkeresés, magány, Istenkeresés, modernebb-osztottabb személyiségkép
-> kijelentő beszédmód helyett kétkedőbb, tárgyiasabb hang
1914-1918
- a háború élménye - A halottak élén (1918)
- Csinszka szerelme, archaizálás - régi magyar költészet: kuruc versek, históriás énekek, biblikus-apostolikus-zsoltáros hang
- expresszionista felek, szaggatottság, kihagyásos szerkezet
- Posztomusz: Az utolsó hajók (1923)
Művei verstípusok szerint
- Léda-versek (Héja nász az avaron, Lédával a bálban)
- látomásszerű tájversek (A Tisza-parton, A magyar ugaron)
- létharc versek (Harc a nagyúrral, Az ős Kaján)
- élet-halál versek (A halál rokona, Sírni, sírni, sírni)
- istenes versek (Álmom, az Isten, Az Úr érkezése)
- kurucversek (Két kuruc beszélget)
- magyarságos versek (Nekünk Mohács kell)
- Csinszka-versek (Őrizem a szemed)
Héja-nász az avaron (1916)
- a vers központi képe olyan viszonyrendszert épít ki a szövegben, amelyben a nyelv, a verszene és a költői kép egymásra vonatkozik - önmagát magyarázó rendszer
- a mű a szerelmet összetett, ellentmondásos érzésnek mutatja be
- a szerelmeseket egymást tépő héjáknak (ragadozó madár) mutatja be (szimbólum nem várt: galamb?)
- "mi" és az "ők" viszonya -> mi elhullunk, és majd újak jönnek a helyünkre, időbeli eltolódással
- minden szerelmi kapcsolatra, annak folyamatára kiterjeszti
- disszonánk: "ujjongva", "sírva", "csattognak"
- a páros sorokat, rímtelen harmadik követi
- a vers középpontjában a "mi" áll, hozzájuk kapcsolódnak a térbeli, tempóbeli és időbeli változások
- térben fentről lefelé tart
- időben a nyárból az őszbe (toposz) - életből a halálba, a szerelemmből a kiégésbe vezet
- ezek összekapcsolódnak a sorsszerűséggel, a természet rendjével
Az eltévedt lovas (1914)
- néhány hónappal az I. világháború kitörése után írta
- a központi szimbóluma, az eltévedt lovas a vers szövegében "hiányként" van jelen - nem látható, csak ügetése hallható
- a figura jelenlétét is, létezésést is megkérdőjelezi -> alakját a befogadó hozza létre
- képek: van ügetés - nincs fény, köd - nem lehet látni -> vízió
- kísérteties hangulat, nyomasztó atmoszféra
- a háborús helyzeteket, helyszíneket idéz fel: pl: nádasok
- kilátástalanságot közvetít "Múlt századok köde" -> régi emlékek, babonák, félellmek
- nincs emberi jelenlét, nincs falu
- ismétléssel végteleníti az időt
- idősíkok: hajdani, múlt századok, de az iigék jelen időben állnak
- ló szimbóluma: magyar lovas kép, háború
- a lovas: utalhat az eltévedt emberiségre, vagy egyenlő lehet egy katonával
- szorongás, félelem érzete (csupa)
- az első és utolsó versszakban szinte ugyanaz: "eltévedt hajdani", "hajdani eltévedt"
- eset: eltévedt
- eset: már a halál is jelen van
- szinesztéziák használata: "tompa nóta", "süket köd"
- embertámadó állatok jelennek meg (ordas, medve)
- vissza lehet-e térni még a helyes útra?
Emlékezés egy nyár-éjszakára (1918)
- a halottak élén című kötet első verse
- emlékként idézi fel a háború kitörésének éjjelét
- megsejtette a közelgő rémségeket (horrorfilm), hogy valami végérvényesen megváltozik ("Fordulása élt")
- 12-szer ismétel egy szót (a háborút nem lehet megszokni)
- expresszionista jegyek
- a szörny maga a háború, nincs ami megállítja
- két idő: akkor és most
- az utolsó szakasz írja le a mostani állapotot
- az első szakaszban megjelenik a kozmikus pusztulás (jelenések-könyve)
- az anyalok harsonaszava hozza a pusztulást, babnás előjele is "Tudtuk, hogy az ember esendő"
Legutóbb frissítve:2016-08-22 14:18
Megjegyzések
Hamarosan!