A szöveg aktuális tagolása

A szöveg aktuális tagolása a szöveg szerkezetének egyik legfontosabb alkotóeleme, amely segíti az olvasót a tartalom megfelelő értelmezésében és befogadásában. Az érettségin különösen fontos, hogy a diákok tisztában legyenek a szövegtagolás különböző szintjeivel és eszközeivel, hiszen mind az írott szövegek elemzésénél, mind pedig a szövegalkotási feladatoknál elengedhetetlen ezek ismerete.

1. A szövegtagolás alapvető szintjei

A szöveg tagolásának három alapvető szintjét különböztetjük meg:

  • Szerkezeti-logikai tagolás
  • Grammatikai tagolás
  • Vizuális tagolás

Szerkezeti-logikai tagolás

A szerkezeti-logikai tagolás a szöveg tartalmi egységekre bontását jelenti. Ez magában foglalja a bevezetés-tárgyalás-befejezés hármas egységét, valamint a kisebb gondolati egységek elkülönítését. A bekezdések kialakítása során mindig egy-egy új gondolati egységet kezdünk új bekezdéssel. Az érettségin különösen fontos, hogy a diákok képesek legyenek felismerni és alkalmazni a megfelelő szerkezeti tagolást, hiszen ez nagyban befolyásolja a szöveg érthetőségét és követhetőségét.

Grammatikai tagolás

A grammatikai tagolás a nyelvi eszközökkel történő tagolást jelenti. Ide tartoznak a mondatok közötti kapcsolóelemek (kötőszók, utalószók), az előre- és visszautalások rendszere, valamint a szövegkohéziót biztosító egyéb nyelvi elemek. A mondatok megfelelő kapcsolódása és a szövegkohézió megteremtése alapvető követelmény az érettségin.

2. A vizuális tagolás eszközei

A vizuális tagolás különösen fontos szerepet játszik a szöveg befogadásában. Az alábbi eszközöket különböztetjük meg:

  • Bekezdések
  • Címek, alcímek
  • Kiemelések (félkövér, dőlt betű)
  • Felsorolások, számozások
  • Táblázatok, ábrák
  • Térközök használata

A bekezdések szerepe

A bekezdés a szöveg legfontosabb vizuális tagolóeszköze. Egy bekezdés általában egy gondolati egységet foglal magában, és a bekezdések között használt térközök segítik az olvasót a tartalom strukturált befogadásában. Az érettségin elvárás, hogy a diákok helyesen alkalmazzák a bekezdésekre tagolást mind az értekező szövegekben, mind az egyéb szövegtípusokban.

3. Modern szövegtagolási tendenciák

A digitális korban új szövegtagolási formák és eszközök jelentek meg, amelyeket szintén érdemes figyelembe venni:

  • Hipertextes tagolás
  • Multimédiás elemek beépítése
  • Interaktív tartalmi elemek
  • Dinamikus szövegszerkezetek

4. A szövegtagolás funkciói

A megfelelő szövegtagolás számos fontos funkciót tölt be:

  • Segíti az információk befogadását és feldolgozását
  • Növeli a szöveg érthetőségét
  • Kiemeli a lényeges információkat
  • Megkönnyíti a visszakeresést
  • Esztétikai szerepet tölt be

5. Szövegtípusok és tagolás

Különböző szövegtípusok különböző tagolási módszereket igényelnek:

Tudományos szövegek

A tudományos szövegekben különösen fontos a precíz, logikus tagolás. Jellemző a decimális számozás használata, a definíciók, tételek kiemelése, valamint a hivatkozási rendszer pontos alkalmazása.

Publicisztikai szövegek

Az újságcikkekben gyakori a lead használata, a rövid bekezdések alkalmazása, valamint a figyelemfelkeltő címek és alcímek szerepeltetése.

Szépirodalmi szövegek

A szépirodalmi művekben a tagolás gyakran művészi célokat szolgál, lehet ritmikai szerepe, vagy éppen a tartalom kifejezésének eszköze.

6. Gyakorlati tanácsok az érettségizőknek

Az érettségin a következőkre kell különösen figyelni a szövegtagolással kapcsolatban:

  • A fogalmazási feladatoknál mindig készítsünk vázlatot
  • Ügyeljünk a bevezetés-tárgyalás-befejezés arányos tagolására
  • A bekezdéseket logikusan, egy-egy gondolati egység köré építsük
  • Használjunk megfelelő kapcsolóelemeket a bekezdések között
  • A szövegértési feladatoknál figyeljünk a szöveg tagolásának sajátosságaira

Összefoglalás

A szöveg aktuális tagolása tehát komplex jelenség, amely magában foglalja a szerkezeti-logikai, grammatikai és vizuális elemeket egyaránt. Az érettségin mind a szövegértés, mind a szövegalkotás során alapvető követelmény ezek ismerete és helyes alkalmazása. A megfelelő tagolás nemcsak a szöveg érthetőségét növeli, hanem az író kommunikációs szándékának megvalósulását is segíti.

A téma ismerete különösen fontos az érettségi szempontjából, hiszen a szövegalkotási feladatok értékelésének egyik szempontja a szöveg megfelelő tagolása, valamint a szövegértési feladatokban is gyakran előfordulnak a szöveg szerkezetére, felépítésére vonatkozó kérdések.

Scroll to Top