Az írásjelek használata

Az írásjelek a szöveg értelmezését segítő, nélkülözhetetlen elemek, amelyek a beszéd szupraszegmentális eszközeit (hanglejtés, hangsúly, szünet) hivatottak jelölni az írott szövegben. Az írásjelek helyes használata nemcsak a szöveg érthetőségét biztosítja, hanem a szerző gondolatainak pontos közvetítését is lehetővé teszi.

1. A mondatvégi írásjelek

A mondatvégi írásjelek alapvető funkciója a mondat modalitásának (közlésfajta) jelölése. Három fő típusuk:

  • Pont (.): A kijelentő mondatok végén használjuk. Emellett rövidítések végén és sorszámnevek után is megjelenik.
  • Kérdőjel (?): Kérdő mondatok lezárására szolgál, függetlenül attól, hogy eldöntendő vagy kiegészítendő kérdésről van-e szó.
  • Felkiáltójel (!): Felkiáltó, felszólító és óhajtó mondatok végén alkalmazzuk.

2. A mondatközi írásjelek

A mondatközi írásjelek a mondat belső szerkezetének tagolását szolgálják, segítve ezzel a szöveg értelmezését. A legfontosabbak:

2.1 Vessző (,)

A vessző az egyik leggyakrabban használt írásjel, amelynek számos funkciója van:

  • Tagmondatok elválasztása mellérendelő összetett mondatokban
  • Alárendelő összetett mondatokban a főmondat és mellékmondat határának jelölése
  • Felsorolás eleminek elválasztása
  • Közbeékelések, értelmezők elkülönítése
  • Megszólítások elkülönítése

2.2 Pontosvessző (;)

A pontosvessző a mondaton belüli nagyobb egységek elválasztására szolgál, különösen akkor, amikor a vessző már nem elegendő a tagoláshoz. Gyakran használjuk összetett felsorolásokban, ahol az egyes elemek maguk is több részből állnak.

2.3 Kettőspont (:)

A kettőspont főbb funkciói:

  • Felsorolás bevezetése
  • Idézet előtti jelölés
  • Magyarázat bevezetése
  • Következtetés jelzése

3. Egyéb írásjelek

Az írott szövegekben számos további írásjel segíti a pontos értelmezést:

3.1 Gondolatjel (–)

A gondolatjel használata többféle funkcióban jelenik meg:

  • Közbevetések jelölése
  • Párbeszédek jelölése
  • Kapcsolatok, viszonyok jelölése (pl. Budapest–Bécs vasútvonal)

3.2 Idézőjel („ „)

Az idézőjel használatának fő esetei:

  • Szó szerinti idézetek jelölése
  • Ironikus használat jelzése
  • Címek kiemelése (bizonyos műfajokban)

3.3 Zárójel ( )

A zárójel használata többféle célból történhet:

  • Kiegészítő információk közlése
  • Magyarázatok beillesztése
  • Hivatkozások jelölése

4. Írásjelek kombinációi

Az írásjelek gyakran együttesen is megjelenhetnek, ilyenkor fontos szabályok vonatkoznak a sorrendjükre és használatukra. Például:

  • Kérdőjel és felkiáltójel együttes használata (?!)
  • Három pont használata (…)
  • Idézőjel és más írásjelek kapcsolata

5. Gyakori hibák az írásjelek használatában

Az érettségin különös figyelmet kell fordítani a következő tipikus hibák elkerülésére:

  • Vessző helytelen használata vagy elhagyása kötőszavak előtt
  • Hogy kötőszó előtti vessző elhagyása
  • Felesleges írásjelek használata
  • Írásjelek indokolatlan halmozása
  • Gondolatjel és kötőjel felcserélése

6. Az írásjelek stilisztikai szerepe

Az írásjelek nem csupán grammatikai funkcióval bírnak, hanem jelentős stilisztikai szerepük is van. Különösen a szépirodalmi szövegekben figyelhetjük meg az írásjelek expresszív használatát, ahol az írásjelek sajátos hangulati többletet adhatnak a szövegnek.

Összefoglalás

Az írásjelek helyes használata alapvető követelmény az érettségin. Nem csupán a helyesírási készség része, hanem a szövegalkotási képesség fontos eleme is. Az írásjelek segítségével tudjuk gondolatainkat pontosan, árnyaltan kifejezni, és szövegeinket megfelelően tagolni. A helyes írásjel-használat tehát mind az írásbeli, mind a szóbeli kommunikáció során elengedhetetlen készség.

Scroll to Top