Mary Shelley: Frankenstein

# Mary Shelley: Frankenstein – Érettségi felkészítő

## 1. A mű és szerző alapadatai

### Mary Shelley (1797-1851)
– **Teljes név:** Mary Wollstonecraft Godwin Shelley
– **Születés:** London, 1797. augusztus 30.
– **Halál:** London, 1851. február 1.
– **Családi háttér:**
– Apja: William Godwin (filozófus, író)
– Anyja: Mary Wollstonecraft (feminista író, „A nők jogainak védelmében” című mű szerzője)
– **Házasság:** Percy Bysshe Shelley költővel (1816)

### A Frankenstein alapadatai
– **Teljes cím:** Frankenstein, avagy a modern Prométheusz
– **Eredeti cím:** Frankenstein; or, The Modern Prometheus
– **Megjelenés:** 1818
– **Műfaj:** Gótikus regény, korai science fiction
– **Jelentőség:** Az egyik első tudományos-fantasztikus regény

## 2. A mű keletkezése és háttere

### A híres genfi nyár (1816)
– **Helyszín:** Villa Diodati, Genf melletti tó
– **Résztvevők:**
– Lord Byron (költő)
– Percy Bysshe Shelley
– Mary Godwin (később Shelley)
– John Polidori (Byron orvosa)
– Claire Clairmont (Mary féltestvére)

### A keletkezés története
– **Időpont:** 1816 nyara
– **Körülmények:** Rossz időjárás miatt bent ragadtak
– **Byron javaslata:** Mindenki írjon egy szellemtörténetet
– **Mary inspirációja:** Álom egy tudósról, aki életet teremt
– **Elkészülés:** 1816-1817 között
– **Megjelenés:** 1818-ban, névtelenül

## 3. Részletes cselekményelemzés

### I. Kerettörténet – Walton kapitány levelei
– **Narrátor:** Robert Walton kapitány
– **Címzett:** Nővére, Margaret Saville
– **Helyszín:** Északi-sark felé tartó hajó
– **Esemény:** Jégtáblán találják Frankenstein Viktor doktort

### II. Viktor Frankenstein története

#### Gyermekkor és ifjúkor
– **Születés:** Genf, előkelő család
– **Szülők:** Alphonse Frankenstein, Caroline
– **Nevelt testvér/szerelem:** Elizabeth Lavenza
– **Barát:** Henry Clerval
– **Érdeklődés:** Természettudományok, alkímia

#### Egyetemi évek Ingolstadtban
– **Tanulmányok:** Természetfilozófia, kémia, anatómia
– **Professzor:** Waldman (befolyásolja)
– **Felfedezés:** Az élet titkának megfejtése
– **Döntés:** Mesterséges lény alkotása

#### A teremtmény létrehozása
– **Módszer:** Hullaházakból gyűjtött testrészek
– **Folyamat:** Titokzatos tudományos eljárás
– **Siker pillanata:** A lény életre kel
– **Viktor reakciója:** Borzalom, menekülés

### III. A teremtmény története

#### Első tapasztalatok
– **Ébredés:** Egyedül, elhagyatottan
– **Tanulás:** Megfigyelés útján
– **Menedék:** Egy kunyhóban egy család mellett

#### A De Lacey család megfigyelése
– **Szereplők:** Vak öreg, Felix, Safie, Agatha
– **Tanulás:** Beszéd, írás, olvasás
– **Irodalmi művek:** „Paradicsom elvesztése”, „Plutarkhosz”, „Werther”
– **Önismeret:** Rájön különbözőségére

#### Első találkozás az emberekkel
– **Próbálkozás:** A vak öreghez fordul
– **Kudarc:** A család elmenekül
– **Bosszú:** Felgyújtja a kunyhót

### IV. A tragédiák sorozata

#### William meggyilkolása
– **Áldozat:** Viktor öccse
– **Tettes:** A teremtmény
– **Vád:** Justine Moritzot vádolják
– **Kivégzés:** Justine ártatlanul hal meg

#### A teremtmény követelése
– **Találkozás:** Mont Blanc-nál
– **Kérés:** Teremtsen neki társat
– **Érvelés:** Magány, elszigeteltség
– **Viktor ígérete:** Beleegyezés

#### A társ megsemmisítése
– **Helyszín:** Skóciai sziget
– **Félelem:** Gonosz faj keletkezése
– **Döntés:** Megsemmisíti a kész lényt
– **Teremtmény bosszúja:** „Nászéjszakádon ott leszek!”

#### Elizabeth meggyilkolása
– **Esküvő:** Viktor és Elizabeth
– **Tragédia:** A teremtmény teljesíti fenyegetését
– **Viktor apjának halála:** A gyász következménye

### V. Az üldözés
– **Viktor döntése:** Bosszú, üldözés
– **Útvonal:** Észak felé, sarkvidéki tájakra
– **Találkozás:** Walton kapitánnyal
– **Viktor halála:** Kimerülés, betegség

### VI. A befejezés
– **Teremtmény megjelenése:** Viktor holtteste felett
– **Bűnbánat:** Sajnálja tetteit
– **Elhatározás:** Öngyilkosság az Északi-sarkon
– **Távozás:** Eltűnik a jégtáblák között

## 4. Karakterelemzés

### Viktor Frankenstein
**Pozitív tulajdonságai:**
– Intelligens, tudásszomjas
– Idealista, nagyra törő
– Család iránt lojális

**Negatív tulajdonságai:**
– Öntelt, felelőtlen
– Titkolózó
– Nem vállalja következményeit

**Fejlődése:** Naív tudóstól tragikus hőssé

### A teremtmény
**Jellemzői:**
– Fizikailag erős, szellemileg fejlett
– Érzelmileg érett, de elutasított
– Bosszúvágyó, de bűnbánó

**Motivációi:**
– Szeretet, elfogadás keresése
– Bosszú az elutasítás miatt
– Társaság utáni vágy

### Robert Walton
**Szerepe:**
– Keretnárrató
– Viktor tükörképe (ambiciózus felfedező)
– Tanulság hordozója

### Elizabeth Lavenza
**Jellemzése:**
– Ideális viktoriánus nő
– Ártatlan áldozat
– Viktor szerelme

## 5. Főbb témák és motívumok

### Tudomány és etika
– **Kérdés:** Hol vannak a tudomány határai?
– **Probléma:** Felelőtlenség a kutatásban
– **Üzenet:** A tudás veszélyei

### Teremtés és felelősség
– **Bibliai párhuzam:** Isten és Ádám
– **Probléma:** Az alkotó elhagyja teremtményét
– **Következmény:** Tragédiák sorozata

### Természet vs. nevelés
– **Kérdés:** Mi tesz valakit gonosszá?
– **A teremtmény:** Eredetileg ártatlan
– **Környezet hatása:** Az elutasítás teszi gonosszá

### Elszigeteltség és magány
– **Viktor:** Titkai miatt elszigetelődik
– **Teremtmény:** Természeténél fogva egyedül
– **Hatás:** Mindkettőjük pusztulása

### Romantika vs. felvilágosodás
– **Érzelem vs. értelem**
– **Természet tisztelete**
– **Intuíció fontossága**

## 6. Irodalmi stílus és technikák

### Narratív technika
– **Többszörös narráció:** Walton-Viktor-Teremtmény
– **Kerettörténet:** Történet a történetben
– **Episztolaris forma:** Levelek

### Gótikus elemek
– **Helyszínek:** Várak, temetők, sivár tájak
– **Hangulat:** Rejtély, borzalom
– **Természetfeletti:** Mesterséges élet

### Romantikus vonások
– **Természet szerepe:** Gyógyító és pusztító erő
– **Érzelmek:** Intenzív szenvedélyek
– **Egyén:** Szemben a társadalommal

## 7. Történelmi és kulturális kontextus

### Történelmi háttér
– **Korszak:** Romantika (18. sz. vége – 19. sz. eleje)
– **Társadalmi változások:** Ipari forradalom
– **Tudományos fejlődés:** Galvani kísérletei (elektromosság)

### Irodalmi hatások
– **Gótikus regény:** Horace Walpole, Ann Radcliffe
– **John Milton:** Paradicsom elvesztése
– **Johann Wolfgang von Goethe:** Werther
– **Romantikus költészet:** Byron, Shelley

### Társadalmi kérdések
– **Nők helyzete:** Mary Wollstonecraft hatása
– **Tudomány szerepe:** Felvilágosodás örökségе
– **Társadalmi felelősség**

## 8. A mű hatása és örökségе

### Azonnali fogadtatás
– **1818:** Vegyes kritikák
– **Névtelen megjelenés:** Percy Shelley szerzőségét feltételezték
– **Fokozatos elismerés**

### Hosszú távú hatás
– **Tudományos-fantasztikus irodalom:** Műfajteremtő mű
– **Populáris kultúra:** Számtalan adaptáció
– **Erkölcsi kérdések:** Tudományetikai viták

### Modern értelmezések
– **Feminista olvasat:** Női teremtő erő
– **Környezetvédelmi:** Természet elleni bűnök
– **Biotechnológiai:** Génmanipuláció kérdései

## 9. Tipikus érettségi kérdések és válaszok

### 1. kérdés: „Hogyan mutatja be Shelley a tudomány veszélyeit?”

**Válasz:**
– Viktor felelőtlen kutatása
– A teremtmény elhagyása
– Következmények: halálok sora
– Üzenet: tudás felelősséggel jár

### 2. kérdés: „Milyen szerepet játszik a természet a regényben?”

**Válasz:**
– **Gyógyító erő:** Viktor megnyugszik a természetben
– **Tükröző funkció:** Hangulatok kifejezése
– **Szembenállás:** Természet vs. mesterséges teremtés
– **Romantikus hagyomány:** Természet tisztelete

### 3. kérdés: „Ki a regény valódi szörnye?”

**Válasz:**
– **Viktor:** Felelőtlen teremtő
– **Teremtmény:** Áldozatból tettes lesz
– **Társadalom:** Elutasítás, előítéletek
– **Értelmezés:** Mindannyian szörnyek lehetünk

### 4. kérdés: „Hogyan kapcsolódik a cím a tartalomhoz?”

**Válasz:**
– **Frankenstein:** Viktor neve, nem a teremtményé
– **Modern Prométheusz:** Mitológiai párhuzam
– **Prométheusz:** Tüzet lopott az istenektől
– **Viktor:** Életet teremt (isteni hatalom)

### 5. kérdés: „Milyen narratív technikát használ Shelley?”

**Válasz:**
– **Kerettörténet:** Walton levelei
– **Többszörös narráció:** Három elbeszélő
– **Megbízhatóság:** Szubjektív nézőpontok
– **Hatás:** Komplexitás, mélység

## 10. Kapcsolódó művek és szerzők

### Közvetlen hatások
– **John Milton:** Paradicsom elvesztése (a teremtmény olvasmánya)
– **Samuel Taylor Coleridge:** A vén matróz éneke (természetfeletti)
– **Johann Wolfgang von Goethe:** Az ifjú Werther szenvedései

### Gótikus hagyomány
– **Horace Walpole:** Otranto kastélya (1764)
– **Ann Radcliffe:** Udolpho rejtelmei (1794)
– **Matthew Lewis:** A szerzetes (1796)

### Romantikus költészet
– **Lord Byron:** Don Juan, Childe Harold zarándokútja
– **Percy Bysshe Shelley:** Lázadó költészet
– **William Wordsworth és Samuel Taylor Coleridge:** Lírai balladák

### Későbbi sci-fi művek
– **Jules Verne:** Utazások
– **H.G. Wells:** Az időgép, Dr. Moreau szigete
– **Isaac Asimov:** Robot-történetek

## 11. Fontos fogalmak és definíciók

### Gótikus regény
Rémisztő, titokzatos elemekkel teli irodalmi műfaj, amely a 18. század végén keletkezett.

### Romantika
18. század végi – 19. század eleji kulturális mozgalom, amely az érzelmet, természetet és egyéniséget helyezte előtérbe.

### Kerettörténet
Narratív technika, ahol egy külső történet keretében egy belső történet játszódik le.

### Tudományos fantasztikus irodalom
Irodalmi műfaj, amely tudományos vagy technológiai fejlődés következményeit vizsgálja.

### Hubris
Görög eredetű fogalom: gőg, önteltség, amely az istenek haragját vonja maga után.

### Doppelgänger
Német kifejezés: valaminek a mása, tükörképe (Viktor és teremtménye kapcsolata).

## 12. Gyakorlati tanácsok az érettségire

### Felkészülési stratégia
1. **Alapos szövegismeret:** Olvass el minden fontos jelenetet
2. **Karakterek:** Készíts vázlatot minden szereplőről
3. **Témák:** Értsd meg a főbb gondolatokat
4. **Kontextus:** Ismerd a romantika korszakát

### Vizsgán való helytállás
1. **Bevezetés:** Mindig helyezd kontextusba a művet
2. **Példák:** Használj konkrét szöveghelyeket
3. **Elemzés:** Ne csak mesélj, értelmezz is
4. **Összegzés:** Foglald össze főbb gondolataidat

### Gyakori hibák elkerülése
– **Ne keverd össze:** Viktor ≠ Teremtmény
– **Ne egyszerűsíts:** Komplex erkölcsi kérdések
– **Ne hagyd ki:** Társadalmi kontextus fontossága
– **Ne felejts el:** Művészi értékek elemzése

### Hasznos idézetek megjegyzésre
– *”Egyedül voltam; egyetlen teremtmény sem szeretett vagy ismert el.”*
– *”Isten teremtette az embert gyönyörűnek… engem viszont borzasztónak és visszataszítónak alkotott.”*
– *”Nászéjszakádon ott leszek!”*

## 13. Összefoglalás

Mary Shelley **Frankensteinja** a világirodalom egyik legjelentősebb műve, amely először vetette fel azokat az etikai kérdéseket, amelyek ma is aktuálisak a biotechnológia és mesterséges intelligencia korában. A regény nem csupán egy rémtörténet, hanem mély filozófiai elmélkedés az emberi természetről, a tudományos felelősségről és a társadalmi elfogadásról.

A mű **három fő üzenetе**:
1. **Tudás és felelősség:** A tudományos kutatásnak erkölcsi határai vannak
2. **Teremtés és gondoskodás:** Minden alkotó felelős teremtményéért
3. **Társadalom és egyén:** Az elutasítás tragédiához vezet

**Érettségi szempontból** különösen fontos:
– Romantikus irodalom jellegzetességei
– Narratív technikák
– Karakterek fejlődése
– Társadalmi és erkölcsi kérdések

Az alapos felkészülés kulcsa a szöveg pontos ismerete, a korszak megértése és a főbb témák átgondolása. A vizsgán fontos a konkrét példákkal alátámasztott elemzés és a művészi értékek bemutatása.

*”A tudomány hasznos dolog, de a bölcsesség még fontosabb.”* – Ez a gondolat húzódik végig Mary Shelley remekművén, amely máig inspirálja az olvasókat és gondolkodókat szerte a világon.

Scroll to Top