# A két világháború közötti magyar irodalom – Érettségi felkészítő
## 1. Történelmi és társadalmi háttér
### 1.1 Időbeli lehatárolás
**1918-1945 között** – A két világháború közötti időszak magyarul „interbellum”-nak is nevezik.
### 1.2 Történelmi események és hatásaik
– **1918**: Az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása
– **1919**: Tanácsköztársaság és bukása
– **1920**: Trianoni békeszerződés – Magyarország területének 2/3-át elvesztette
– **1920-1944**: Horthy-korszak
– **1929-1933**: Világgazdasági válság hatásai
– **1938-1941**: Bécsi döntések – részleges területi revízió
– **1944**: Német megszállás
### 1.3 Társadalmi-kulturális jellemzők
– **Nemzeti trauma**: Trianon feldolgozása
– **Konzervatív keresztény kurzus**
– **Irredentizmus** (területi revíziós törekvések)
– **Antiszemitizmus** növekedése
– **Városiasodás** és **modernizáció**
– **Nyugat-európai kulturális hatások**
—
## 2. Irodalmi periódusok és jellemzőik
### 2.1 Első időszak (1918-1930)
**Jellemzők:**
– **Trauma feldolgozása**: háború, forradalmak, Trianon
– **Hagyományos formák** dominanciája
– **Nemzeti és keresztény értékek** hangsúlyozása
– **Népi-nemzeti irodalom** kezdetei
### 2.2 Második időszak (1930-1945)
**Jellemzők:**
– **Népi irodalom** fénykora
– **Urbánus irodalom** kibontakozása
– **Antifasiszta** és **demokratikus** hangok
– **Modernista** törekvések erősödése
—
## 3. Főbb irodalmi irányzatok
### 3.1 Népi irodalom
#### Jellemzők:
– **Parasztság** életének ábrázolása
– **Társadalmi problémák** feltárása
– **Nemzeti hagyományok** őrzése
– **Realista** ábrázásmód
– **Szociográfia** művelése
#### Főbb képviselők:
– **Móricz Zsigmond**
– **Szabó Dezső**
– **Veres Péter**
– **Illyés Gyula**
– **Nagy László**
### 3.2 Urbánus irodalom
#### Jellemzők:
– **Polgári** értékek védelmezése
– **Európai** kulturális orientáció
– **Demokratikus** és **humanista** ideálok
– **Pszichológiai** ábrázásmód
– **Kozmopolita** szemlélet
#### Főbb képviselők:
– **Kosztolányi Dezső**
– **Füst Milán**
– **Márai Sándor**
– **Szerb Antal**
### 3.3 Keresztény-nemzeti irodalom
#### Jellemzők:
– **Keresztény** erkölcsi értékek
– **Történelmi** hagyományok tisztelete
– **Konzervatív** világnézet
– **Nemzeti** tudat erősítése
#### Főbb képviselők:
– **Prohászka Ottokár**
– **Szekfű Gyula**
– **Klebelsberg Kuno**
—
## 4. Kiemelkedő szerzők és műveik
### 4.1 Móricz Zsigmond (1879-1942)
#### Életrajzi adatok:
– **Tiszacsege** – paraszti származás
– **Debreceni** egyetemi tanulmányok
– **Újságíró**, **szerkesztő** tevékenység
#### Főbb művei:
– **”Sárarany”** (1911) – novella
– **”Az Isten háta mögött”** (1911) – regény
– **”Légy jó mindhalálig”** (1920) – ifjúsági regény
– **”Erdély”** (1922-1935) – regénytrilógia
– **”Rokonok”** (1930) – regény
– **”Betyár”** (1941) – regény
#### Jellemző vonások:
– **Naturalizmus** és **realizmus**
– **Parasztábrázolás** mestere
– **Társadalomkritika**
– **Magyar vidék** hű tükrözése
### 4.2 Kosztolányi Dezső (1885-1936)
#### Életrajzi adatok:
– **Szabadka** – polgári család
– **Budapest** – egyetemi tanulmányok
– **Nyugat** munkatársa
#### Főbb művei:
– **”Édes Anna”** (1926) – regény
– **”Pacsirta”** (1924) – regény
– **”Esti Kornél”** (1933) – novelláskötet
– **”Hajnali részegség”** (1922) – verseskötet
– **”Számadás”** (1935) – verseskötet
#### Jellemző vonások:
– **Lélektani** realizmus
– **Impresszionista** stílus
– **Polgári** életforma ábrázolása
– **Nyelvi** virtuozitás
### 4.3 Márai Sándor (1900-1989)
#### Életrajzi adatok:
– **Kassa** – polgári család
– **Lipcse, Berlin, Párizs** – tanulmányok
– **1948**: emigráció
#### Főbb művei:
– **”A gyertyák csonkig égnek”** (1942) – regény
– **”Eszter hagyatéka”** (1939) – regény
– **”Kassai polgárok”** (1942) – regény
– **”Naplók”** – életmű
#### Jellemző vonások:
– **Polgári** értékek védelmezése
– **Pszichológiai** ábrázásmód
– **Európai** műveltség
– **Emigráns** tapasztalat
### 4.4 Illyés Gyula (1902-1983)
#### Életrajzi adatok:
– **Racegres** – paraszti származás
– **Párizs** – tanulmányok
– **Szürrealista** hatások
#### Főbb művei:
– **”Puszták népe”** (1936) – szociográfia
– **”Petőfi”** (1936) – életrajzi regény
– **”Egy mondat a zsarnokságról”** (1950) – vers
– **”Hősökről beszélek”** – verseskötet
#### Jellemző vonások:
– **Szociográfiai** módszer
– **Népi-nemzeti** szemlélet
– **Társadalomkritika**
– **Költői** nyelv
—
## 5. Prózai műfajok fejlődése
### 5.1 Regény
#### Új típusok:
– **Családregény**: Móricz – „Rokonok”
– **Pszichológiai regény**: Kosztolányi – „Édes Anna”
– **Társadalmi regény**: Márai – „A gyertyák csonkig égnek”
– **Történelmi regény**: Móricz – „Erdély”
### 5.2 Novella
#### Jellemzők:
– **Lélektani** elemzés
– **Társadalmi** problémák
– **Modernista** technikák
### 5.3 Új műfaj: Szociográfia
#### Definíció:
Tudományos módszerekkel végzett társadalomkutatás irodalmi formában való megjelenítése.
#### Főbb művek:
– Illyés Gyula: **”Puszták népe”**
– Féja Géza: **”Viharsarok”**
– Szabó Zoltán: **”A tardi helyzet”**
—
## 6. Költészet fejlődése
### 6.1 Hagyományos formák megújítása
– **Népdal** hatása
– **Klasszikus** versmértékek
– **Nemzeti** témák
### 6.2 Modernista törekvések
– **Szabad vers** terjedése
– **Szürrealista** hatások
– **Képi** költészet
### 6.3 Jelentős költők
#### Babits Mihály (1883-1941)
– **”Jónás könyve”** (1940)
– **Intellektuális** költészet
– **Európai** tájékozottság
#### Juhász Gyula (1883-1937)
– **”A magyar ugaron”**
– **Nemzeti** líra
– **Impresszionista** hatások
#### Kosztolányi Dezső
– **”Hajnali részegség”**
– **”Számadás”**
– **Impresszionista** líra
—
## 7. Színház és dráma
### 7.1 Színházi élet
– **Nemzeti Színház** központi szerepe
– **Vígszínház** polgári színház
– **Vidéki** színházak fejlődése
### 7.2 Jelentős drámák
– Herczeg Ferenc: **”Bizánc”**
– Molnár Ferenc: **”Liliom”**
– Németh László: **”Villám”**
—
## 8. Folyóiratok és irodalmi élet
### 8.1 Nyugat (1908-1941)
– **Ady Endre** alapítása
– **Európai** orientáció
– **Modernista** törekvések
– **Három nemzedék**:
1. Ady, Babits, Kosztolányi
2. Illyés, József Attila
3. Radnóti, Weöres
### 8.2 Egyéb folyóiratok
– **Napkelet** – konzervatív
– **Válasz** – népi
– **Szép Szó** – antifasiszta
—
## 9. Fontos fogalmak és definíciók
### 9.1 Irodalomtörténeti fogalmak
**Népi-urbánus vita**: A magyar értelmiség két iránya közötti vitasorozat a 1930-as években:
– **Népi**: parasztság, hagyomány, nemzeti
– **Urbánus**: polgárság, európaiság, kozmopolita
**Szociográfia**: Társadalomkutatás irodalmi formában, tényszerű adatok és művészi ábrázolás ötvözete.
**Irredentizmus**: Trianon után a területi revíziót célzó törekvések.
### 9.2 Műfaji fogalmak
**Pszichológiai realizmus**: A belső, lelki folyamatok részletes ábrázolása.
**Impresszionizmus**: Benyomásokat, hangulatokat kifejező művészeti irányzat.
**Naturalizmus**: A valóság minél pontosabb, tudományos igényű ábrázolása.
—
## 10. Tipikus érettségi kérdések és válaszok
### 10.1 Tétel-jellegű kérdések
**Kérdés**: *”Mutassa be a népi irodalom jellemzőit és főbb képviselőit!”*
**Válasz**:
A népi irodalom a két világháború közötti magyar irodalom egyik legfontosabb irányzata volt.
**Jellemzői:**
– A parasztság életének realista ábrázolása
– Társadalmi problémák feltárása (szegénység, műveletlenség, elmaradottság)
– Nemzeti hagyományok megőrzése és továbbadása
– Szociográfiai módszerek alkalmazása
– A föld és a falu szeretete
**Főbb képviselők:**
– **Móricz Zsigmond**: „Sárarany”, „Rokonok” – parasztábrázolás mestere
– **Illyés Gyula**: „Puszták népe” – szociográfia műfajának megteremtője
– **Veres Péter**: „Falusi krónika” – paraszti származású író
– **Nagy László**: költő, a népi költészet képviselője
### 10.2 Műelemzési kérdések
**Kérdés**: *”Elemezze Kosztolányi Dezső ‘Édes Anna’ című regényét!”*
**Válasz**:
**Műfaj**: Pszichológiai-társadalmi regény
**Téma**: Egy cselédlány tragédiája a polgári családban
**Főhős**: Édes Anna – alföldi parasztlány, aki Budapesten cselédként dolgozik
**Cselekmény**: Anna a Vizy család szolgálatában dolgozik, fokozatosan elidegenedik, végül megöli munkaadóit.
**Témák**:
– Társadalmi különbségek és igazságtalanság
– Magány és elszigeteltség
– Polgári család életmódja
– Vidék-város ellentéte
**Stílus**: Impresszionista, lélektani realizmus, objektivitásra törekvés
### 10.3 Összehasonlító kérdések
**Kérdés**: *”Hasonlítsa össze a népi és urbánus irodalom szemléletét!”*
**Válasz**:
| Szempont | Népi irodalom | Urbánus irodalom |
|———-|—————|——————|
| **Társadalmi bázis** | Parasztság, vidék | Polgárság, város |
| **Értékek** | Hagyomány, föld, nemzet | Európaiság, kozmopolitizmus |
| **Módszer** | Szociográfia, realizmus | Pszichologizmus, impresszionizmus |
| **Célkitűzés** | Társadalmi reform | Művészi tökéletesség |
| **Képviselők** | Móricz, Illyés | Kosztolányi, Márai |
—
## 11. Gyakorlati tanácsok az érettségire
### 11.1 Felkészülési stratégia
1. **Kronológiai** áttekintés elsajátítása
2. **Szerzők** és **főműveik** pontos ismerete
3. **Irodalomtörténeti** folyamatok megértése
4. **Műelemzési** gyakorlatok végzése
5. **Összehasonlító** elemzések készítése
### 11.2 Vizsgai tanácsok
#### Szóbeli vizsgán:
– **Magabiztos** fellépés
– **Strukturált** válaszadás
– **Konkrét példák** használata
– **Idézetek** beépítése
– **Összefüggések** bemutatása
#### Írásbeli vizsgán:
– **Szövegértési** feladatok alapos megoldása
– **Műelemzési** szempontok alkalmazása
– **Stíluselemzés** pontossága
– **Irodalomtörténeti** kontextus bemutatása
### 11.3 Gyakori hibák elkerülése
– **Ne** keverd össze a szerzőket és műveiket!
– **Ne** használj pontatlan adatokat!
– **Ne** ragadj le egy-egy részletnél!
– **Mindig** tégy különbséget az irányzatok között!
– **Kerüld** az általánosításokat!
—
## 12. Ajánlott irodalom és források
### 12.1 Kötelező művek
– Móricz Zsigmond: „Rokonok”
– Kosztolányi Dezső: „Édes Anna”
– Márai Sándor: „A gyertyák csonkig égnek”
– Illyés Gyula: „Puszták népe” (részletek)
### 12.2 Kiegészítő olvasmányok
– Móricz Zsigmond: „Sárarany”
– Kosztolányi Dezső: „Pacsirta”
– Szerb Antal: „Utas és holdvilág”
– Németh László: „Iszony”
### 12.3 Szakirodalom
– Sőtér István: „A magyar irodalom története”
– Szauder József: „A magyar irodalom története”
– Irodalomtörténeti kézikönyvek
—
## 13. Összefoglalás
A két világháború közötti magyar irodalom gazdag és sokszínű korszak volt, amelyet a történelmi traumák feldolgozása, a társadalmi problémák feltárása és a művészi megújulás jellemezte.
**Legfontosabb jellemzők:**
– **Történelmi** háttér: Trianon, Horthy-korszak
– **Irodalmi** irányzatok: népi, urbánus, keresztény-nemzeti
– **Kiemelkedő** szerzők: Móricz, Kosztolányi, Márai, Illyés
– **Műfaji** megújulás: szociográfia, pszichológiai realizmus
– **Társadalmi** elkötelezettség és művészi igényesség
Ez a korszak alapvetően meghatározta a modern magyar irodalom fejlődését és máig ható értékeket teremtett.
—
*Ez a felkészítő anyag átfogó képet nyújt a két világháború közötti magyar irodalomról. A sikeres érettségihez elengedhetetlen a kötelező művek elolvasása és a kapcsolódó irodalomtörténeti ismeretek elsajátítása.*