# A magyar felvilágosodás irodalma – Érettségi felkészítő
## 1. Történelmi és kulturális háttér
### 1.1 Időhatárok
– **Kezdet**: 1770-es évek
– **Virágkor**: 1780-1820-as évek
– **Átmenet**: 1820-1830-as évek (romantikába való átmenet)
### 1.2 Történelmi kontextus
– **II. József uralkodása** (1780-1790): felvilágosult abszolutizmus
– **Nyelvi küzdelmek**: magyar vs. német nyelvhasználat
– **Társadalmi változások**: polgárosodás kezdetei
– **Reformkori előzmények**: nemzeti öntudatra ébredés
### 1.3 Európai hatások
– **Francia felvilágosodás**: Voltaire, Rousseau, Diderot
– **Német felvilágosodás**: Aufklärung mozgalom
– **Angol empirizmus**: John Locke filozófiája
## 2. A magyar felvilágosodás jellemzői
### 2.1 Alapelvek
– **Észelvűség**: a ráció primátusa
– **Társadalmi hasznosság**: az irodalom nevelő szerepe
– **Tolerancia**: vallási és társadalmi türelem
– **Haladásba vetett hit**: az emberiség fejlődésének lehetősége
### 2.2 Irodalmi jellemzők
– **Didaktikus jelleg**: tanító, nevelő szándék
– **Klasszicizmus**: antik minták követése
– **Racionalizmus**: érzelmi túlfűtöttség kerülése
– **Nemzeti öntudatra ébredés**: magyar nyelv és kultúra ápolása
## 3. Főbb szerzők és művek
### 3.1 Bessenyei György (1747-1811)
**”A magyar irodalom atyja”**
#### Életpálya
– Testőr Bécsben Mária Terézia udvarában
– Francia felvilágosodás hatása alatt
– A magyar irodalmi nyelv megalapozója
#### Főbb művei
– **”A holmi” (1779)**: első magyar felvilágosodás kori filozófiai mű
– **”Magyarság” (1778)**: nemzeti öntudatra ébresztő írás
– **”Amerikaiak” (színmű)**: társadalomkritikai dráma
#### Jelentősége
– A magyar irodalmi próza megteremtője
– Filozófiai gondolkodás honosítója
– Nyelvújítási törekvések előfutára
### 3.2 Barcsay Ábrahám (1742-1806)
**”A magyar Horatius”**
#### Életpálya
– Szintén Mária Terézia testőre
– Barátság Bessenyeivel és Ányossal
– Klasszikus műveltségű költő
#### Főbb művei
– **”A magyarokhoz”**: hazafias költemény
– **Epigrammák**: éles társadalomkritika
– **Erkölcsi levelek Urániai grófnőhöz**
### 3.3 Batsányi János (1763-1845)
**”A szabadság költője”**
#### Életpálya
– Francia forradalom híve
– Politikai üldöztetés miatt emigráció
– Nyelvújító és műfordító
#### Főbb művei
– **”A franciaországi változásokra” (1789)**: a forradalom üdvözlése
– **”Vitkovics Mihály barátomhoz”**: baráti költészet
– **Magyar Múzeum** (szerkesztés): első magyar irodalmi folyóirat
### 3.4 Orczy Lőrinc (1718-1789)
**”Két Fortunátus”**
#### Főbb művei
– **”Két Fortunátus”**: verses elbeszélés
– Erkölcstani költemények
– Anakreoni dalok
### 3.5 Molnár Borbála (1755-1792)
**”Első jelentős magyar írónő”**
#### Főbb művei
– **”A kegyelem győzedelme”**: vallásos eposz
– **”Az embernek maga személyében való gyönyörködése”**: filozófiai értekezés
## 4. Műfajok és stílusjegyek
### 4.1 Líra
– **Didaktikus költészet**: tanító jellegű versek
– **Anakreoni dalok**: könnyed, világias költemények
– **Hazafias költészet**: nemzeti érzést ébresztő versek
– **Szentimentális költészet**: érzelmi elemek fokozatos előtérbe kerülése
### 4.2 Epika
– **Verses elbeszélések**: erkölcsi tanulságot közvetítő történetek
– **Filozófiai prózák**: világnézeti kérdéseket tárgyaló írások
– **Utazási irodalom**: földrajzi és társadalmi ismeretterjesztés
### 4.3 Dráma
– **Vígjátékok**: társadalmi hibák gúnyolása
– **Erkölcsi drámák**: nevelő szándékú színművek
– **Klasszicista tragédiák**: antik minták követése
## 5. Nyelvi és stílustörténeti jelentőség
### 5.1 Nyelvújítás előkészítése
– Magyar szaknyelv fejlesztése
– Idegen szavak magyarítási kísérletei
– Irodalmi nyelv kialakítása
### 5.2 Stílustörténeti hatás
– Klasszicista szabályrendszer honosítása
– Prózai kifejezésmód fejlesztése
– A magyar szépirodalmi hagyomány megalapozása
## 6. Tipikus érettségi kérdések és válaszok
### Kérdés 1: Jellemezze a magyar felvilágosodás irodalmának főbb vonásait!
**Válasz:**
– **Időbeli keretei**: 1770-1820 közötti időszak
– **Eszmeisége**: észelvűség, racionalitás, társadalmi hasznosság
– **Irodalmi jellemzők**: didaktikus jelleg, klasszicizmus, nemzeti öntudatra ébredés
– **Társadalmi funkció**: nevelő, tanító szerepvállalás
– **Nyelvi törekvések**: magyar irodalmi nyelv kialakítása
### Kérdés 2: Ismertesse Bessenyei György irodalomtörténeti jelentőségét!
**Válasz:**
– **”A magyar irodalom atyja”** címmel illették
– **Első magyar felvilágosodás kori filozófiai mű**: „A holmi” (1779)
– **Magyar irodalmi próza megteremtője**
– **Nemzeti öntudatra ébresztő**: „Magyarság” című műve
– **Európai eszmék közvetítője**: francia felvilágosodás hatásának terjesztése
### Kérdés 3: Mutassa be Batsányi János költészetének jellemzőit!
**Válasz:**
– **Politikai elkötelezettség**: Francia forradalom híve
– **Hazafias költészet**: nemzeti érzést ébresztő versek
– **Nyelvújítási törekvések**: új szavak, kifejezések alkotása
– **Műfordítói tevékenység**: európai irodalom közvetítése
– **Folyóirat-szerkesztés**: Magyar Múzeum alapítója
## 7. Gyakorlati tanácsok a vizsgára
### 7.1 Mit tanuljunk meg biztosan?
– **Időhatárok**: 1770-1820
– **Főbb szerzők**: Bessenyei, Batsányi, Barcsay, Orczy
– **Legfontosabb művek** és keletkezési évek
– **Eszmetörténeti háttér**: felvilágosodás alapelvei
– **Irodalomtörténeti jelentőség**: átmenet a reformkor felé
### 7.2 Hogyan strukturáljuk a válaszokat?
1. **Bevezetés**: történelmi háttér, időhatárok
2. **Fő rész**: szerzők, művek, jellemzők bemutatása
3. **Következtetés**: hatás, jelentőség összegzése
### 7.3 Milyen kapcsolódásokat említsünk?
– **Előzmények**: barokk irodalom
– **Kortárs európai irodalom**: francia felvilágosodás
– **Következmények**: reformkori irodalom, romantika
## 8. Fontos fogalmak és definíciók
### 8.1 Felvilágosodás
Európai szellemi mozgalom a 18. században, amely az ész, a tudás és a haladás fontosságát hangsúlyozta.
### 8.2 Klasszicizmus
Irodalmi irányzat, amely az antik (görög és római) irodalmi hagyományokhoz nyúl vissza mintáért.
### 8.3 Didaxis
Az irodalom tanító, nevelő funkciójának hangsúlyozása.
### 8.4 Anakreoni dal
Könnyű, világias témájú költemény, gyakran a szerelem és az élvezet dicsőítése.
### 8.5 Szentimentalizmus
Az érzelmek fokozatos előtérbe kerülése az irodalomban, átmenet a romantika felé.
## 9. Összefoglaló táblázat
| **Szerző** | **Élet** | **Főbb művek** | **Jelentőség** |
|————|———-|—————-|—————-|
| Bessenyei György | 1747-1811 | A holmi, Magyarság | A magyar irodalom atyja |
| Batsányi János | 1763-1845 | A franciaországi változásokra | Szabadság költője |
| Barcsay Ábrahám | 1742-1806 | Epigrammák | Magyar Horatius |
| Orczy Lőrinc | 1718-1789 | Két Fortunátus | Verses elbeszélés művelője |
## 10. Ajánlott irodalom és források
– **Szörényi László**: A magyar irodalom története I-II.
– **Bán Imre**: A felvilágosodás irodalma
– **Tarnai Andor**: Irodalomtörténeti tanulmányok
– **OSZK digitális irodalmi szövegek**: Bessenyei, Batsányi művei
—
*Ez a felkészítő anyag átfogó képet nyújt a magyar felvilágosodás irodalmáról. A sikeres felkészülés érdekében javasolt a művek részletes ismerete és a történelmi kontextus alapos elsajátítása.*