# A magyar polgári realizmus – Érettségi felkészítő
## 1. Bevezetés és alapfogalmak
### Mi a realizmus?
A **realizmus** egy irodalmi irányzat, amely a 19. század második felében alakult ki Európában. Fő jellemzői:
– **Objektív valóságábrázolás**: A világot úgy mutatja be, ahogy az valójában van
– **Társadalomkritika**: Feltárja a társadalmi ellentmondásokat és problémákat
– **Pszichológiai hitelesség**: A karakterek belső világát részletesen ábrázolja
– **Dokumentarista szemlélet**: Pontos, részletes leírások
### A magyar polgári realizmus sajátosságai
A magyar realizmus **különleges vonásai**:
– Késői kialakulás (1870-es évek)
– Erős nemzeti jelleg
– Polgárosodás és modernizáció témái
– Vidék és város ellentéte
– Hagyomány és újítás konfliktusa
—
## 2. Történelmi és kulturális háttér
### Politikai és társadalmi változások
#### Az Osztrák-Magyar Monarchia kora (1867-1918)
– **Kiegyezés (1867)**: Magyarország autonómiát kap
– **Polgárosodás felgyorsulása**: Iparosodás, urbanizáció
– **Társadalmi átalakulás**: Új társadalmi rétegek megjelenése
– **Nemzetiségi kérdés**: Soknemzetiségű állam problémái
#### Gazdasági fejlődés
– **Vasútépítés**: Közlekedési hálózat kiépülése
– **Bankok alapítása**: Pénzügyi rendszer modernizálása
– **Ipari fejlődés**: Gyárak, üzemek létesítése
– **Agrárreform**: Földbirtokrendszer változásai
### Kulturális környezet
#### Oktatási reform
– **Eötvös József oktatási törvényei (1868)**
– Népoktatás elterjesztése
– Középiskolai hálózat bővítése
– Felsőoktatás fejlesztése
#### Sajtó és könyvkiadás
– Napilapok megjelenése
– Irodalmi folyóiratok virágzása
– Könyvkiadás fellendülése
– Olvasóközönség bővülése
—
## 3. A magyar polgári realizmus főbb képviselői
## Mikszáth Kálmán (1847-1910)
### Életrajzi adatok
– **Született**: Szklabonya, 1847
– **Pályafutás**: Újságíró, országgyűlési tudósító
– **Jellemző műfajai**: Novella, regény
– **Stílus**: Ironikus, humoros, népies
### Főbb művei
#### „A jó palócok” (1882)
**Tartalom**: Palóc vidéki emberek történetei
**Jellemzők**:
– Népi karakterek hiteles ábrázolása
– Humor és szatíra ötvözése
– Társadalomkritika
– Anekdotikus elbeszélés
#### „Szent Péter esernyője” (1895)
**Cselekmény**: Györgyida Pál történetének három változata
**Témák**:
– Vidéki kisváros életének bemutatása
– Emberi gyengeségek feltárása
– Relatív igazság problémája
– Humor és tragikum keveredése
#### „A Noszty fiú esete Tóth Marival” (1908)
**Központi konfliktus**: Arisztokrata fiatalember és polgárlány szerelme
**Társadalmi háttér**:
– Nemesi és polgári értékek ütközése
– Pénz és szerelem dilemmája
– Társadalmi előítéletek kritikája
### Mikszáth stílusa és világképe
#### Elbeszélői technika
– **Ironikus távlat**: Megértő, de kritikus szemlélet
– **Anekdotikus szerkezet**: Történetek láncolása
– **Népies nyelvezet**: Élő beszéd utánzása
– **Humor**: Szatíra és szeretet ötvözése
#### Társadalomábrázolás
– **Kisvárosi közösségek**: Részletes mikroszkóp alatt
– **Emberi természet**: Gyengeségek és erények
– **Hagyomány és modernség**: Változás folyamata
– **Magyar sajátosságok**: Nemzeti jellemvonások
—
## Jókai Mór (1825-1904)
### Az átmenet alakja
Jókai **romantikus-realista** jellegű író, aki áthidalja a két korszakot.
### Realista vonások művében
#### „Az arany ember” (1872)
**Realista elemek**:
– Kapitalista társadalom kritikája
– Pénz hatalmának ábrázolása
– Pszichológiai motiváció
– Társadalmi determinizmus
#### „A kőszívű ember fiai” (1869)
**Modern vonások**:
– Család és társadalom kapcsolata
– Generációs konfliktusok
– Gazdasági motivációk
– Jellemfejlődés
—
## 4. A realizmus műfajai és technikái
### Epikai műfajok
#### Regény
**Jellemzők**:
– Kiterjedt társadalmi panoráma
– Komplex jellemábrázolás
– Részletes környezetfestés
– Többszálú cselekmény
**Típusai**:
– **Társadalmi regény**: Társadalmi rétegek bemutatása
– **Családregény**: Generációk sorsának követése
– **Fejlődésregény**: Főhős személyiségének alakulása
#### Novella
**Sajátosságai**:
– Koncentrált cselekmény
– Egy központi konfliktus
– Jellemző emberi helyzet
– Pontos kompozíció
### Elbeszélői technikák
#### Narráció
– **Külső szemlélő**: Objektív elbeszélés
– **Belső monológ**: Tudatfolyam ábrázolása
– **Párbeszédek**: Élő beszéd utánzása
– **Leírás**: Részletes környezetfestés
#### Jellemábrázolás
– **Külső jellemzés**: Fizikai tulajdonságok
– **Belső jellemzés**: Gondolatok, érzések
– **Indirekt jellemzés**: Tettek, beszéd alapján
– **Fejlődő karakter**: Változás folyamata
—
## 5. Témák és motívumok
### Társadalmi témák
#### Polgárosodás folyamata
– **Modernizáció**: Technikai fejlődés hatásai
– **Urbanizáció**: Város és vidék ellentéte
– **Mobilitás**: Társadalmi felemelkedés lehetőségei
– **Értékválság**: Hagyományos és új értékek
#### Osztályellentétek
– **Nemesség**: Hanyatló arisztokrácia
– **Polgárság**: Feltörekvő középosztály
– **Parasztság**: Hagyományos életforma
– **Munkásság**: Új társadalmi réteg
### Egyéni témák
#### Szerelem és házasság
– **Társadalmi akadályok**: Osztálykülönbségek
– **Gazdasági szempontok**: Pénz szerepe
– **Egyéni boldogság**: Személyes vágyak
– **Erkölcsi dilemmák**: Kötelezettség vs. érzelem
#### Generációs konfliktusok
– **Apák és fiúk**: Értékbeli különbségek
– **Hagyomány**: Örökség megőrzése
– **Modernség**: Új lehetőségek
– **Identitás**: Egyéni út keresése
—
## 6. Stílusjegyek és nyelvhasználat
### Nyelvezet
#### Realista nyelvhasználat
– **Természetesség**: Hétköznapi beszéd
– **Társadalmi differenciáltság**: Rétegek beszédmódja
– **Regionális sajátosságok**: Tájnyelvi elemek
– **Korszerűség**: Korabeli szókincs
#### Stilisztikai eszközök
– **Irónia**: Kritikus distancia
– **Humor**: Könnyedség és mélység
– **Szatíra**: Társadalmi bírálat
– **Groteszk**: Eltúlzott vonások
### Kompozíció
#### Szerkezeti megoldások
– **Lineáris elbeszélés**: Időrendi sorrend
– **Epizódok**: Történetek füzére
– **Keretelbeszélés**: Történet a történetben
– **Retrospekció**: Visszautalások
—
## 7. Tipikus érettségi kérdések és válaszok
### 1. Kérdés: Jellemezze a magyar polgári realizmus főbb vonásait!
**Válasz**:
A magyar polgári realizmus főbb vonásai:
**Társadalomábrázolás**:
– Objektív, kritikus szemlélet
– Társadalmi rétegek hiteles bemutatása
– Polgárosodás folyamatának ábrázolása
– Vidéki és kisvárosi közösségek
**Jellemábrázolás**:
– Pszichológiai hitelességre törekvés
– Egyéni és társadalmi motivációk
– Jellemfejlődés bemutatása
– Tipikus és egyéni vonások ötvözése
**Stílus és nyelv**:
– Népies, természetes nyelvezet
– Irónia és humor alkalmazása
– Anekdotikus elbeszélésmód
– Regionális színezet
### 2. Kérdés: Mikszáth Kálmán jelentősége a magyar irodalomban
**Válasz**:
**Újítások**:
– Modern novellatechnika meghonosítása
– Ironikus elbeszélői szemlélet
– Kisvárosi témák irodalomba emelése
– Népies és művészi stílus ötvözése
**Társadalomkép**:
– Kisvárosi polgárság ábrázolása
– Emberi gyengeségek megértő kritikája
– Magyar mentalitás bemutatása
– Hagyomány és modernség konfliktusa
**Hatás**:
– 20. századi próza előkészítése
– Realista hagyomány megalapozása
– Nemzeti irodalom gazdagítása
– Stílushatás későbbi írókra
### 3. Kérdés: „A Noszty fiú esete Tóth Marival” elemzése
**Válasz**:
**Cselekmény**:
A regény központi konfliktusa Noszty Feri és Tóth Mari szerelme, amelyet társadalmi akadályok nehezítenek.
**Társadalmi háttér**:
– Nemesi és polgári értékek ütközése
– Gazdasági érdekek vs. érzelmek
– Társadalmi előítéletek
– Polgárosodás problémái
**Jellemek**:
– **Noszty Feri**: Gyenge jellemű nemesi sarj
– **Tóth Mari**: Határozott, modern polgárlány
– **Mellékszereplők**: Társadalmi típusok
**Üzenet**:
A regény azt mutatja be, hogy az egyéni boldogság és a társadalmi konvenciók között milyen feszültség áll fenn.
### 4. Kérdés: A realizmus és romantika különbségei
**Válasz**:
| Szempont | Romantika | Realizmus |
|———-|———–|———–|
| **Világkép** | Idealista, szubjektív | Objektív, kritikus |
| **Témák** | Egzotikus, történelmi | Kortárs, hétköznapi |
| **Hősök** | Kivételes egyéniségek | Átlagos emberek |
| **Stílus** | Patetikus, díszítő | Egyszerű, természetes |
| **Cél** | Érzelmi hatás | Társadalmi tudatosítás |
—
## 8. Kapcsolódó művek és szerzők
### Európai realizmus
#### Honoré de Balzac (1799-1850)
– **”Emberi színjáték”**: Társadalmi panoráma
– **Típusalkotás**: Jellemző figurák
– **Környezetfestés**: Részletes leírások
#### Charles Dickens (1812-1870)
– **Szociális kérdések**: Munkásosztály helyzete
– **Karakterkomikum**: Humoros ábrázolás
– **Társadalombírálat**: Kapitalista kritika
### Orosz realizmus
#### Lev Tolsztoj (1828-1910)
– **Pszichológiai realizmus**: Belső világ ábrázolása
– **Erkölcsi kérdések**: Etikai problémák
– **Társadalmi kép**: Orosz nemesség
#### Ivan Turgenyev (1818-1883)
– **”Apák és fiúk”**: Generációs konfliktus
– **Karakterábrázolás**: Finom pszichológia
– **Társadalmi változás**: Modernizáció témája
### Magyar előzmények és kortársak
#### Kemény Zsigmond (1814-1875)
– **Történelmi regények**: Múlt és jelen kapcsolata
– **Pszichológiai elemzés**: Jellemábrázolás
– **Pesszimista világkép**: Tragikus szemlélet
#### Eötvös József (1813-1871)
– **”A falu jegyzője”**: Társadalmi regény
– **Reformeszmék**: Társadalmi kritika
– **Liberális értékek**: Polgári ideológia
—
## 9. Gyakorlati tanácsok az érettségire
### Felkészülési stratégia
#### 1. Alapfogalmak elsajátítása
– **Realizmus definíciója**: Pontos megfogalmazás
– **Korszakolás**: Időbeli elhelyezés
– **Jellemzők**: Főbb vonások ismerete
– **Képviselők**: Szerzők és műveik
#### 2. Művek részletes ismerete
– **Cselekmény**: Történet menete
– **Szereplők**: Jellemábrázolás
– **Témák**: Központi problémák
– **Stílus**: Nyelvhasználat, technika
#### 3. Kapcsolatok feltérképezése
– **Történelmi háttér**: Társadalmi környezet
– **Irodalomtörténeti helye**: Előzmények, hatások
– **Európai kontextus**: Összehasonlítás
– **Későbbi fejlődés**: Továbbélés
### Vizsgázási technikák
#### Szóbeli vizsga
**Felkészülés**:
1. **Vázlat készítése**: Logikus felépítés
2. **Időbeosztás**: 15 perces előadás
3. **Példák**: Konkrét művek, részletek
4. **Kapcsolódások**: Más témákhoz kötés
**Előadás szerkezete**:
1. **Bevezetés**: Alapfogalmak, korszakolás
2. **Tárgyalás**: Főbb pontok kifejtése
3. **Összegzés**: Jelentőség, hatás
**Vizsgázási tippek**:
– **Nyugodt előadás**: Lassan, érthetően
– **Szemkontaktus**: Bizottság felé fordulás
– **Konkrét példák**: Műrészletek említése
– **Összefüggések**: Logikus felépítés
#### Írásbeli vizsga
**Elemzés típusú feladatok**:
1. **Szöveg elolvasása**: Figyelem, jegyzetelés
2. **Kérdések értelmezése**: Mit kérnek?
3. **Szövegből kiindulás**: Idézetek használata
4. **Kontextus**: Irodalomtörténeti háttér
**Esszé típusú feladatok**:
1. **Téma leszűkítése**: Konkrét szempontok
2. **Vázlat**: Logikus felépítés
3. **Bevezetés-tárgyalás-befejezés**: Hármas tagolás
4. **Példák**: Művek, szerzők említése
—
## 10. Fontos fogalmak és definíciók
### Irodalomelméleti fogalmak
#### **Realizmus**
Irodalmi irányzat, amely a valóság objektív, kritikus ábrázolására törekszik, feltárva a társadalmi ellentmondásokat és az emberi természet komplexitását.
#### **Polgári realizmus**
A 19. század második felének realista irodalma, amely a polgárosodás folyamatát, a modern társadalom kialakulását ábrázolja.
#### **Társadalmi regény**
Olyan regénytípus, amely széles társadalmi panorámát nyújt, bemutatva különböző társadalmi rétegek életét és kapcsolatait.
#### **Típus és egyéniség**
A realista jellemábrázolás alapelve: a szereplők egyszerre tipikusak (társadalmi rétegüket reprezentálják) és egyéniek (saját személyiséggel rendelkeznek).
### Műfaji fogalmak
#### **Elbeszélő próza**
Epikai művek összefoglaló neve, amely regényeket, novellákat, elbeszéléseket foglal magába.
#### **Novella**
Rövid epikai műfaj, amely egy központi konfliktust mutat be koncentrált formában.
#### **Anekdota**
Rövid, jellemző történet, amely gyakran humoros vagy tanulságos.
### Stilisztikai fogalmak
#### **Irónia**
Retorikai eszköz, amely a mondott és értett jelentés ellentétén alapul.
#### **Szatíra**
Kritikus, gúnyolódó ábrázolási mód, amely társadalmi jelenségeket bírál.
#### **Humor**
Derűs, jóindulatú komikum, amely megértést és szeretetet is kifejez.
—
## 11. Összefoglalás
A **magyar polgári realizmus** a 19. század második felének meghatározó irodalmi irányzata volt, amely:
### Jelentősége:
– **Társadalmi dokumentum**: Korának hű tükre
– **Művészi érték**: Magas színvonalú alkotások
– **Nemzeti jelleg**: Magyar sajátosságok megragadása
– **Örökség**: Későbbi irodalom alapja
### Főbb vonásai:
– **Objektív világábrázolás**: Kritikus, de megértő szemlélet
– **Társadalmi panoráma**: Széles rétegek bemutatása
– **Emberi természet**: Komplexitás és ellentmondásosság
– **Magyar színezet**: Nemzeti mentalitás
### Képviselői:
– **Mikszáth Kálmán**: A magyar novella megteremtője
– **Jókai Mór**: Átmeneti figura
– **Kisebb mesterek**: Regionális sajátosságok
### Hatása:
A magyar polgári realizmus megalapozta a modern magyar próza hagyományát, amely a 20. században is tovább él és fejlődik.
—
## Ajánlott irodalom
### Kötelező olvasmányok:
– Mikszáth Kálmán: „A jó palócok”
– Mikszáth Kálmán: „Szent Péter esernyője”
– Mikszáth Kálmán: „A Noszty fiú esete Tóth Marival”
### Kiegészítő irodalom:
– Jókai Mór: „Az arany ember”
– Kemény Zsigmond: „Gyulai Pál”
– Eötvös József: „A falu jegyzője”
### Szakirodalom:
– Sőtér István: „A magyar irodalom története”
– Lukács György: „A realizmus problémái”
– Németh G. Béla: „A magyar irodalom története”
—
*Ez a felkészítő anyag átfogó képet nyújt a magyar polgári realizmusról, és segít a sikeres érettségi vizsgára való felkészülésben.*