# A népdalgyűjtés és népköltészet hatása – Érettségi felkészítő
## 1. Bevezetés és alapfogalmak
### Mit jelent a népköltészet?
A **népköltészet** a nép körében élő, szájról szájra terjedő költői alkotások összessége. Jellemzői:
– Anonim (névtelen) szerzőségű
– Szóbeli hagyományozódás
– Közösségi jelleg
– Változékonyság és variabilitás
– Természetes költőiség
### A népdalgyűjtés fogalma
A **népdalgyűjtés** a népi hagyományok, különösen a dalok, mesék, mondák tudományos igényű összegyűjtése, lejegyzése és megőrzése.
## 2. Történelmi kontextus és fejlődés
### 2.1. Előzmények (18. század vége)
– **Johann Gottfried Herder** német filozófus hatása
– A népköltészet „természetes költészet”-ként való felfogása
– A romantika népköltészet iránti érdeklődése
### 2.2. Kezdetek Magyarországon (19. század eleje)
#### Kulcsfigurák:
– **Kazinczy Ferenc**: első népdalgyűjtési kísérletek
– **Erdélyi János**: tudományos népköltészet-kutatás megalapítója
– **Kriza János**: erdélyi népköltészet gyűjtője
#### Jelentős művek:
– **”Magyar népköltési gyűjtemény”** (Erdélyi János, 1846-1848)
– **”Vadrózsák”** (Kriza János, 1863)
### 2.3. Nagy korszak (19. század második fele – 20. század eleje)
#### Bartók Béla és Kodály Zoltán tevékenysége:
– Tudományos módszertan kidolgozása
– Magnetofonos rögzítés használata
– Több mint 10 000 népdal gyűjtése
– A népzenei kutatás európai szintű elismerése
## 3. A népköltészet műfajai
### 3.1. Lírai népköltészet
– **Népdalok**: szerelmi dalok, katonaénekek, munkadalok
– **Siratók**: halotti siratóénekek
– **Balladák**: epikus elemeket tartalmazó lírai művek
### 3.2. Epikus népköltészet
– **Népmesék**: tündérmesék, állatmesék, tréfás mesék
– **Mondák**: helyi legendák, történeti mondák
– **Népballadák**: történetet elmesélő énekek
### 3.3. Drámai népköltészet
– **Betlehemes játékok**
– **Regölés**
– **Farsangi játékok**
## 4. A népköltészet hatása az irodalomra
### 4.1. Romantika korszaka
#### Vörösmarty Mihály:
– Népmesei elemek a **”Csongor és Tünde”**-ben
– Balladai hangvétel a **”Szózat”**-ban
#### Petőfi Sándor:
– Népdalformák alkalmazása
– **”Falu végén kurta kocsma”** – népies hangvétel
– **”Alföld”** – népköltési képek
#### Arany János:
– **Magyar népballadák hatása**
– **”Toldi”** – népi elbeszélési technikák
– Saját balladái: **”Ágnes asszony”**, **”A walesi bárdok”**
### 4.2. 20. századi hatások
#### Ady Endre:
– Népdalszerű szerkezetek modern tartalommal
– **”Góg és Magóg fia vagyok én”**
#### József Attila:
– Népdalformák újszerű használata
– **”Mama”** – gyermekdal-reminiszcenciák
## 5. Jelentős népköltészeti alkotások
### 5.1. Legfontosabb népballadák
– **”Kőmíves Kelemen”** – építőáldozat-ballada
– **”Molnár Anna”** – szerelmi tragédia
– **”Szép Ilonka”** – csalfa menyasszony története
– **”Júlia szép leány”** – betyárballada
### 5.2. Jellegzetes népdalok
– **”Tavaszi szél vizet áraszt”**
– **”Elvesztettem zsebkendőmet”**
– **”Kis kece lányom”**
## 6. Gyűjtők és kutatók
### 6.1. Erdélyi János (1814-1868)
– A magyar népköltészet-kutatás atyja
– Elméleti alapvetések
– **”A magyar népköltészetről”** című tanulmánya
### 6.2. Kriza János (1811-1875)
– Erdélyi székely népköltészet gyűjtője
– **”Vadrózsák”** – első jelentős erdélyi gyűjtemény
### 6.3. Bartók Béla (1881-1945)
– Tudományos népzenegyűjtés
– Magyar és nemzetközi népzene kutatása
– Zenei feldolgozások
### 6.4. Kodály Zoltán (1882-1967)
– Zenepedagógiai alkalmazás
– **”Psalmus Hungaricus”** – népzene és műzene ötvözése
## 7. A népköltészet jellemzői és stílusjegyei
### 7.1. Formai jellemzők
– **Ismétlések**: gondolatok, sorok megismétlése
– **Párhuzamok**: gondolatok variálása
– **Szimbólumok**: természeti képek (rózsa, szarvas, madár)
– **Felkiáltások és megszólítások**
### 7.2. Tartalmi jellemzők
– **Egyszerű, érthető nyelv**
– **Érzelmek közvetlen kifejezése**
– **Közösségi problémák tükrözése**
– **Erkölcsi tanulságok**
### 7.3. Verstani sajátosságok
– **Négysoros strófák**
– **Rímelés**: gyakran keresztrím
– **Ritmus**: táncolható, énekelhető
## 8. Tipikus érettségi kérdések és válaszok
### 8.1. Elméleti kérdések
**Q: Mit jelent a népköltészet anonim jellege?**
A: A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen, mivel ezek a művek közösségi alkotások, amelyek generációkon át formálódtak a szóbeli hagyományozás során.
**Q: Milyen szerepe volt Bartók Bélának és Kodály Zoltánnak a népdalgyűjtésben?**
A: Ők alakították ki a tudományos népdalgyűjtés módszereit, magnetofonnal rögzítették a népdalokat, több mint 10 000 dalt gyűjtöttek össze, és nemzetközi szinten elismerték munkájukat.
**Q: Hogyan hatott a népköltészet a romantikus irodalomra?**
A: A romantikus költők (Petőfi, Arany, Vörösmarty) átvették a népköltészet formáit, hangnemét és motívumait. Petőfi népies dalokat írt, Arany a népballadák hatására alkotta meg saját balladáit.
### 8.2. Elemzési feladatok
**Q: Elemezze a „Kőmíves Kelemen” ballada szerkezetét!**
A: A ballada drámai felépítésű, fokozatos feszültségnöveléssel. A történet egy építőáldozat köré szerveződik, ahol a mester feleségét kell feláldozni a vár építése érdekében. A ballada tanulsága az emberi élet és az alkotás konfliktusa.
## 9. Gyakorlati tanácsok az érettségire
### 9.1. Tanulási stratégiák
1. **Időrendi áttekintés** készítése a népdalgyűjtés történetéről
2. **Gyűjtők és művek** összekapcsolása
3. **Jellemző népköltészeti művek** ismerete
4. **Hatások és kapcsolódások** megértése
### 9.2. Vizsgán fontos tudnivalók
– **Konkrét példák** használata
– **Szaknyelv** helyes alkalmazása
– **Összefüggések** bemutatása
– **Irodalomtörténeti kontextus** ismerete
### 9.3. Gyakori hibák elkerülése
– Ne keverd össze a gyűjtőket és korokat
– Ne feledd a népköltészet jellemzőit
– Konkrét művekkel támaszd alá állításaidat
– Figyelj a pontos fogalomhasználatra
## 10. Fontosabb szakfogalmak szótára
**Anonim**: névtelen szerzőségű
**Ballada**: történetet elmesélő lírai-epikus népköltészeti műfaj
**Formulaszerűség**: állandó fordulatokkal való élés
**Kollektív alkotás**: közösségi szerzőség eredménye
**Magnetofon**: hangfelvevő készülék (Bartók és Kodály használta)
**Népdal**: a nép körében énekelt, ismeretlen szerzőjű dal
**Népköltészet**: a nép körében szájhagyomány útján terjedő költészet
**Orális hagyomány**: szóbeli hagyományozás
**Szóbeliség**: írásbeliséggel szemben álló kulturális forma
**Variáns**: ugyanannak a műnek különböző változata
## 11. Ajánlott irodalom és források
### Kötelező szövegek:
– Válogatás a magyar népballadákból
– Petőfi Sándor népies dalai
– Arany János balladái
### Ajánlott szakirodalom:
– Ortutay Gyula: **”A magyar népköltészet”**
– Katona Imre: **”A magyar népballada és Európa”**
– Vargyas Lajos: **”A magyarság népzenéje”**
### Hasznos honlapok:
– MTA-BTK Néprajztudományi Intézet
– Magyar Elektronikus Könyvtár (MEK)
– Digitális Irodalmi Akadémia (DIA)
—
*Ez a felkészítő anyag átfogó áttekintést nyújt „A népdalgyűjtés és népköltészet hatása” témakörről. A sikeres érettségihez fontos a rendszeres ismétlés és a konkrét példák ismerete.*