# Érettségi felkészítő: Csehov – A három nővér
## 1. Anton Pavlovics Csehov életrajza és korszaka
### Életrajzi adatok
– **Születés**: 1860. január 29., Taganrog (Oroszország)
– **Halál**: 1904. július 15., Badenweiler (Németország)
– **Foglalkozása**: orvos, író, drámaíró
– **Korszak**: 19. század vége – 20. század eleje (realizmus, naturalista realizmus)
### Irodalmi jelentősége
– Az orosz irodalom egyik legnagyobb novellista és drámaírója
– A modern drámairodalom megteremtője
– A **pszichológiai realizmus** mestere
– Hatása a világirodalomra: Európa, Amerika színházművészetére is kihatott
—
## 2. „A három nővér” – Mű elemzése
### Alapadatok
– **Műfaj**: dráma (4 felvonásos)
– **Keletkezés**: 1900-1901
– **Bemutató**: 1901. január 31., Moszkvai Művészszínház
– **Rendező**: Konsztantyin Sztanyiszlavszkij
### Szerkezet és jellemzők
– **4 felvonás**, mind különböző évszakban játszódik
– **Időtartam**: körülbelül 4 év (1901-1905 körül)
– **Helyszín**: egy orországi kisváros (provinciális környezet)
### Cselekményszerkezet
#### **I. felvonás** (Tavasz – Irina névnapja)
– **Helyszín**: A Prozorov-ház nappalija
– **Idő**: Irina 20. születésnapja
– **Főbb események**:
– Visszaemlékezés az apára (1 éve halt meg)
– A három nővér (Olga, Mása, Irina) vágyakozása Moszkva után
– Vérsinyin ezredes érkezése – kapcsolat a múlttal
– Szoljonij és Tuzenbach báró versengése Irináért
#### **II. felvonás** (Tél – farsang)
– **Helyszín**: ugyanott
– **Főbb események**:
– Natasja és András házassága
– A ház „elfoglalása” Natasja által
– Mása és Vérsinyin viszonya kibontakozik
– A családi vagyont András elkátyúzza
#### **III. felvonás** (Ősz – tűzvész)
– **Helyszín**: Olga és Irina szobája
– **Főbb események**:
– A várost tűzvész sújtja
– Családi válság tetőfoka
– Olga és Natasja konfliktusa
– Mása bevallja Vérsinyin iránti szerelmét
#### **IV. felvonás** (Nyár – búcsúzás)
– **Helyszín**: a ház kertje
– **Főbb események**:
– A katonaság elvonul a városból
– Tuzenbach és Szoljonij párbaja – Tuzenbach meghal
– Végső búcsúzások
– A három nővér egyedül marad
—
## 3. Szereplők jellemzése
### **A három nővér**
#### **Olga Szergejevna Prozorova**
– **Kor**: 28 éves tanítónő
– **Jellemzése**:
– Legidősebb nővér, családfő szerep
– Felelősségteljes, gondoskodó
– Lemondó, rezignált típus
– Elnyomott álmai (igazgatónői pozíció)
#### **Mása (Marija Szergejevna)**
– **Kor**: 23 éves, Kuligan tanár felesége
– **Jellemzése**:
– Szenvedélyes, érzelmes
– Boldogtalan házasságban él
– Vérsinyin ezredessel való szerelme
– Művelt, irodalomkedvelő
#### **Irina Szergejevna**
– **Kor**: 20 éves (a darab elején)
– **Jellemzése**:
– Legfiatalabb, kezdetben optimista
– Munkában keresi az életcél megvalósítását
– Fokozatos kiábrándulás
– Tuzenbach báró udvarlása
### **Férfi szereplők**
#### **Andrej Szergejevics Prozorov**
– A három nővér bátyja
– Volt tudományos ambíciók
– Natasjával kötött házassága
– Szerencsejátékos, eladósodott
#### **Vérsinyin ezredes**
– Katonai parancsnok
– Múltban ismerte a családot
– Mását szereti, de családos ember
– Idealista, filozófiai hajlamú
#### **Tuzenbach báró**
– Hadnagy, később kilép a katonaságból
– Irina udvarlója
– Nemesi származás ellenére munkát keres
– Párbajban hal meg
#### **Szoljonij százados**
– Zárkózott, furcsa természet
– Szintén Irinát szereti
– Tuzenbach riválisa és gyilkosa
– Társadalmilag ügyetlen
#### **Natasja**
– András felesége
– Kisvárósi mentalitás
– Fokozatosan uralja a házat
– A régi világ lerombolója
—
## 4. Témák és motívumok
### **Fő témák**
#### **1. Moszkva-vágy (nosztalgikus vágyakozás)**
– A három nővér állandó vágya a főváros után
– A múlt idealizálása
– „Moszkvába! Moszkvába!” – központi motívum
– A kispolgári élet mellőzöttsége
#### **2. Az idő múlása és változás**
– Az évszakok ciklikusága
– Generációváltás
– A régi világ pusztulása
– Az új világ (Natasja) térnyerése
#### **3. Munka és életcél**
– Irina munkaideálja
– Tuzenbach kilépése a katonaságból
– A munka mint menekülés
– Az értelmiség válsága
#### **4. Szerelem és házasság**
– Boldogtalan házasságok (Mása-Kuligan, Andrej-Natasja)
– Beteljesületlen szerelem (Mása-Vérsinyin)
– Halállal végződő udvarlás (Tuzenbach-Irina)
#### **5. Társadalmi válság**
– Az orosz nemesség hanyatlása
– A polgárság térnyerése
– Kulturális szint csökkenése
– Vidéki elszigeteltség
—
## 5. Stílus és dramaturgia
### **Csehovi drámatechnika jellemzői**
#### **”Belső cselekmény”**
– Külső események helyett **lelki történések** kerülnek előtérbe
– Pszichológiai finomságok
– Kimondatlan érzések fontossága
#### **”Aláhangoltság”**
– Nincs hagyományos drámai feszültségépítés
– **Hangulati dráma**
– Lírai elemek dominálnak
#### **Szimbólumok és motívumok**
– **Évszakok**: az élet ciklikusságát jelképezik
– **Tűzvész**: a pusztulás szimbóluma
– **Katonai zene**: a távoli világ jelképe
– **Óraketyegés**: az idő múlását hangsúlyozza
#### **Párbeszédtechnika**
– **Egymás mellett beszélés** (nem egymáshoz)
– **Hallgatások** jelentősége
– **Allúziók** és **homályos utalások**
—
## 6. Történelmi és kulturális kontextus
### **19. századi Oroszország**
– **Cári autokrácia** időszaka
– **Társadalmi rétegződés**:
– Nemesség hanyatlása
– Polgárság erősödése
– Értelmiség válsága
### **Kulturális háttér**
– **Orosz realizmus** hagyományai (Turgenyev, Tolsztoj)
– **Színházi reformok** (Sztanyiszlavszkij-módszer)
– **Európai modernség** hatásai
### **Társadalmi változások**
– **Ipari fejlődés** kezdetei
– **Városi élet** kontra **vidéki lét**
– **Hagyományos értékek** felbomlása
—
## 7. Kapcsolódó művek és szerzők
### **Csehov egyéb művei**
– **Drámák**:
– „Sirály” (1896)
– „Ványa bácsi” (1899)
– „Cseresznyéskert” (1904)
– **Novellák**:
– „Unalmas történet”
– „A fekete barát”
– „Palota VI. számú”
### **Kortárs szerzők**
– **Ivan Turgenyev**: „Apák és fiúk”
– **Lev Tolsztoj**: „Anna Karenina”, „Háború és béke”
– **Fjodor Dosztojevszkij**: „Bűn és bűnhődés”
### **Európai drámaírók**
– **Henrik Ibsen** (Norvégia): „Nora”, „Vadkacsa”
– **August Strindberg** (Svédország): „Júlia kisasszony”
—
## 8. Tipikus érettségi kérdések és válaszok
### **1. Kérdés**: *Milyen szerepet játszik a Moszkva-motívum a darabban?*
**Válasz**:
A Moszkva-motívum **központi jelentőségű** a műben:
– **Szimbóluma** az elveszett boldogságnak és a jövő reményének
– A **három nővér számára** a múlt gyönyörű emlékét testesíti meg
– **Menekülési vágy** a sivár kisvárosi létből
– **Illúzió** – valójában nem oldaná meg problémáikat
– **Ironikus elem** – a darab végére kiderül, hogy soha nem jutnak el oda
### **2. Kérdés**: *Hogyan változik Irina karaktere a darab folyamán?*
**Válasz**:
Irina karakterfejlődése **kiábrándulás útja**:
– **Kezdetben**: fiatal, optimista, hisz a munka boldogító erejében
– **Fokozatosan** rádöbben, hogy a munka nem ad életcélt
– **Érzelmileg** közömbössé válik Tuzenbach iránt
– **A végére** rezignálttá, lemondóvá válik
– **Jelképezi** a fiatal generáció reménytelenségét
### **3. Kérdés**: *Mutassa be a csehovi drámatechnika sajátosságait!*
**Válasz**:
A **csehovi drámatechnika** újító elemei:
– **Belső cselekmény** dominál a külső helyett
– **Hangulati dráma** – nincs hagyományos konfliktus-kibontás
– **Lírai elemek** erős jelenléte
– **Szimbólumok** gazdag használata
– **”Aláhangoltság”** – finom, visszafogott stílus
– **Párbeszédek**: gyakran egymás mellett beszélnek a szereplők
—
## 9. Fontos fogalmak és definíciók
### **Realizmus**
Irodalmi irányzat, amely a valóság hű ábrázolására törekszik, társadalmi problémákat dolgoz fel.
### **Pszichológiai realizmus**
A realizmus válfaja, amely elsősorban a szereplők lelki világának bemutatására koncentrál.
### **Drámai szituáció**
Olyan helyzet, amely feszültséget, konfliktusd teremt a szereplők között.
### **Motívum**
Visszatérő, szimbolikus jelentésű elem az irodalmi műben.
### **Szubjektív epika**
Olyan elbeszélésmód, amelyben a narrátor saját nézőpontját érvényesíti.
### **Belső monológ**
A szereplő gondolatainak közvetlen megjelenítése.
—
## 10. Gyakorlati tanácsok az érettségire
### **Felkészülési stratégia**
1. **Olvassa el a darabot** teljes egészében
2. **Jegyzetelje ki** a főbb eseményeket felvonásonként
3. **Tanulja meg** a szereplők jellemzését
4. **Gyakorolja** a témák kifejtését
### **Vizsgán követendő taktika**
– **Strukturálja válaszát**: bevezetés, tárgyalás, összegzés
– **Használjon konkrét példákat** a műből
– **Idézzen** jellemző részleteket
– **Kapcsolja össze** a történelmi kontextussal
### **Gyakori hibák elkerülése**
– Ne keverje össze a szereplőket
– Ne mondja el csak a cselekményt, elemezze is
– Ne hagyja ki a kulturális-történelmi hátteret
– Figyeljen a helyesírásra
### **Időbeosztás a vizsgán**
– **5 perc**: gondolkodás, vázlatkészítés
– **20 perc**: válasz kifejtése
– **5 perc**: ellenőrzés, kiegészítések
—
## 11. Összefoglalás
**”A három nővér”** Csehov egyik legjelentősebb drámája, amely a **20. század eleji orosz értelmiség válságát** mutatja be. A mű **újító dramaturgiája**, **pszichológiai realizmusa** és **szimbolikus gazdasága** révén a **modern dráma** egyik alapművévé vált.
### **Központi üzenete**:
Az **idő múlásának** és a **társadalmi változásoknak** hatása az egyén életére, a **beteljesületlen vágyak** és az **elveszett illúziók** tragédiája.
### **Irodalomtörténeti jelentősége**:
– A **drámaírás megújítása**
– **Európai színházművészet** befolyásolása
– A **magyar irodalom** (pl. Molnár Ferenc) hatása
—
*Ez a felkészítő anyag átfogó képet nyújt Csehov „A három nővér” című művéről. A sikeres érettségihez elengedhetetlen a mű elolvasása és a témák alapos átgondolása.*