# Érettségi Felkészítő: Déry Tibor – Niki
## 1. A szerző életrajza és alkotói pályája
### Déry Tibor (1894-1977)
**Főbb életrajzi adatok:**
– **Születés:** 1894, Budapest
– **Társadalmi háttér:** Polgári család
– **Pályakezdés:** A *Nyugat* második nemzedékének tagja
– **Politikai elköteleződés:** 1919 után baloldali nézeteket vallott
– **1956 után:** Politikai okokból börtönbe került
– **Halál:** 1977, Budapest
**Főbb művei:**
– *A befejezetlen mondat* (1947)
– *Felelet* (1952)
– *Niki* (1956)
– *G.A. úr X-ben* (1964)
## 2. A „Niki” című regény részletes elemzése
### 2.1 Alapinformációk
**Műfaj:** Pszichológiai regény, fejlődésregény
**Megjelenés:** 1956
**Terjedelme:** Középterjedelmű regény
**Narráció:** Egyes szám harmadik személyű elbeszélés
### 2.2 Cselekményszerkezet
#### **Alapszituáció:**
A regény egy 14 éves kispolgári lány, Takács Nikoletta (Niki) kamaszkorának problémáit mutatja be a két világháború közötti Magyarországon.
#### **Főbb cselekményszálak:**
**A családi konfliktusok:**
– Niki apja, Takács úr hagyományos polgári értékeket képvisel
– Az anya és lánya között feszült a viszony
– A családban megjelenő generációs ellentétek
**Az iskola világa:**
– A korabeli leánygimnázium légköre
– Tanár-diák viszonyok
– Társadalmi különbségek az osztályban
**A szerelmi szál:**
– Niki szerelme Dani felé
– A fiú és lány közötti kapcsolat alakulása
– A kamaszkor érzelmi konfliktusai
### 2.3 Szerkezeti jellemzők
**Időszerkezet:**
– Lineáris időrend
– Egy tanév eseményeinek bemutatása
– Retrospektív elemek a családtörténetből
**Térszerkezet:**
– Budapest (elsősorban Buda)
– A család lakása
– A gimnázium
– Városi terek (Margitsziget, utcák)
## 3. Főbb szereplők elemzése
### 3.1 Takács Nikoletta (Niki)
**Külső jellemzés:**
– 14 éves gimnázista lány
– Tipikus kamasz külső: vékony, kissé ügyetlen
**Belső jellemzés:**
– **Pozitív tulajdonságok:** Érzékeny, gondolkodó, őszinte
– **Problémás vonások:** Lázadó, türelmetlen, kritikus
– **Fejlődése:** A regény során fokozatosan érik, önismerete mélyül
**Társadalmi helyzete:**
– Kispolgári család gyermeke
– Tanulmányaiban jó, de nem kimagasló
### 3.2 A szülők
**Takács úr (az apa):**
– Hagyományos polgári értékeket képviselő férfi
– Munkája: hivatalnok
– Jellemzői: Konzervatív, szigorú, de szerető apa
**Takács úrné (az anya):**
– A háziasszony szerepében
– Gyakran közvetít apa és lánya között
– Jellemzői: Türelmes, de időnként fáradt
### 3.3 Dani
**Szerepe:** Niki szerelme, a kamaszkor fontos alakja
**Jellemzése:** Tipikus kamaszfiú, aki szintén keresi a helyét a világban
**Kapcsolata Nikivel:** Bizonytalan, formálódó szerelem
## 4. Témák és motívumok
### 4.1 Főbb témák
#### **Kamaszkor és identitáskeresés**
– A felnőtté válás nehézségei
– Testi és lelki változások
– Önmeghatározás problémái
#### **Generációs konfliktus**
– Szülők és gyerekek közötti értékbeli különbségek
– Hagyomány és modernség ütközése
– Kommunikációs problémák
#### **Társadalmi kritika**
– A polgári társadalom bírálatа
– Oktatási rendszer problémái
– Női szerepek kérdése
### 4.2 Motívumrendszer
**A zárt tér motívuma:**
– A család lakása mint börtön
– Az iskola mint kényszerpálya
– A belső szabadságvágy
**A lázadás motívuma:**
– Niki lázadása a felnőttek világa ellen
– Kisebb-nagyobb szembeszegülések
– A konformitás elutasítása
## 5. Stílus és nyelvi eszközök
### 5.1 Elbeszélésmód
**Nézőpont:**
– Kívülálló elbeszélő
– Niki szemszögéből mutatja be az eseményeket
– Belső monológok, gondolatok közvetítése
**Stílusjegyek:**
– Realizmus
– Pszichológiai mélyítés
– Ironikus hangnem időnként
### 5.2 Nyelvhasználat
**Jellemzők:**
– Irodalmi, de természetes nyelvezet
– A korabeli polgári beszédmód hű visszaadása
– Kamaszos kifejezések megjelenítése
## 6. Történelmi és kulturális kontextus
### 6.1 A két világháború közötti Magyarország
**Társadalmi viszonyok:**
– Horthy-korszak konzervatív légköre
– Polgári értékek dominanciája
– Hagyományos családmodell
**Oktatási rendszer:**
– Szigorú fegyelem a gimnáziumokban
– Nemi szerepek hagyományos felfogása
– Társadalmi rétegződés az iskolákban
### 6.2 Irodalmi kontextus
**A magyar próza fejlődése:**
– Realizmus és pszichologizmus
– Társadalomkritikai szemlélet
– A kamaszkor irodalmi ábrázolása
## 7. Kapcsolódó művek és szerzők
### 7.1 Hasonló témájú magyar művek
**Kosztolányi Dezső: Édes Anna**
– Társadalomkritikai szemlélet
– Polgári világ ábrázolása
– Pszichológiai elemzés
**Szabó Magda: Abigél**
– Kamaszlány főszereplő
– Iskolai környezet
– Felnőtté válás problémái
### 7.2 Nemzetközi irodalom
**J.D. Salinger: Zabhegyező**
– Kamaszproblémák
– Lázadás a felnőttek ellen
– Identitáskeresés
## 8. Tipikus érettségi kérdések és válaszok
### 8.1 Elemző kérdések
**K: Milyen konfliktusok jelennek meg Niki és szülei között?**
**V:** A regényben többféle konfliktus is megjelenik:
– **Generációs ellentét:** Niki modern gondolkodása ütközik szülei hagyományos értékrendjével
– **Kommunikációs problémák:** A családtagok nehezen értik meg egymást
– **Szabadságvágy vs. kontroll:** Niki nagyobb önállóságra törekszik, míg szülei védeni akarják
**K: Hogyan ábrázolja Déry a korabeli oktatási rendszert?**
**V:** Kritikusan mutatja be:
– **Autoritárius légkör:** Szigorú fegyelem, hierarchikus viszonyok
– **Társadalmi különbségek:** A diákok eltérő társadalmi háttere befolyásolja az iskolai életet
– **Nemiszerep-elvárások:** A lányoktól elvárják a megfelelő viselkedést
### 8.2 Összehasonlító kérdések
**K: Hasonlítsd össze Niki alakját más kamaszszereplőkkel!**
**V:**
– **Közös vonások:** Identitáskeresés, lázadás, érzelmi ingadozások
– **Különbségek:** Niki társadalmi háttere, kora, történelmi környezete
– **Típus:** Realisztikus ábrázolás vs. romantikus vagy szimbolikus ábrázolás
## 9. Gyakorlati vizsgafelkészülési tanácsok
### 9.1 Mit érdemes megjegyezni?
**Alapadatok:**
– Szerző: Déry Tibor
– Mű címe: Niki
– Megjelenés: 1956
– Műfaj: Pszichológiai regény
**Kulcsfogalmak:**
– Kamaszregény
– Generációs konfliktus
– Polgári társadalom kritikája
– Identitáskeresés
### 9.2 Hogyan építsük fel a válaszokat?
#### **Szerkezethez:**
1. **Bevezetés:** Alapadatok, téma megjelölése
2. **Főrész:** Részletes kifejtés, példák
3. **Összegzés:** Mű jelentősége, hatása
#### **Tartalmi elemzéshez:**
– Konkrét példák a szövegből
– Kapcsolódás a történelmi korhoz
– Összehasonlítás más művekkel
### 9.3 Gyakori hibák elkerülése
**Tartalmi hibák:**
– Ne keverjük össze a szereplőket
– Figyeljünk a chronológiára
– Ne általánosítsunk túlzottan
**Formai hibák:**
– Használjuk a megfelelő irodalmi terminológiát
– Figyeljünk a magyar nyelvtan szabályaira
– Strukturáljuk logikusan a gondolatainkat
## 10. Fontos fogalmak és definíciók
### **Kamaszregény**
Olyan regény, amely a serdülőkor problémáit, a felnőtté válás nehézségeit ábrázolja.
### **Generációs konfliktus**
A különböző korosztályok közötti értékbeli, világnézeti ellentét.
### **Pszichológiai realizmus**
Irodalmi irányzat, amely a szereplők belső életének, lelki folyamatainak részletes ábrázolására törekszik.
### **Identitáskeresés**
Az egyén önmagával, helyével és szerepével való megismerkedésének folyamata.
### **Társadalmi kritika**
Az irodalmi mű által megfogalmazott bírálat a társadalmi viszonyokkal, értékekkel szemben.
—
## Összefoglalás
Déry Tibor *Niki* című regénye a magyar kamaszregények egyik jelentős alkotása. A mű a két világháború közötti magyar polgári társadalom kritikus bemutatásán keresztül egy 14 éves lány felnőtté válásának nehézségeit ábrázolja. A regény universal témái (kamaszkor, generációs konfliktus, identitáskeresés) mellett erős társadalomkritikai élt is tartalmaz, ami a korabeli oktatási rendszer és polgári értékrend problémáira világít rá.
**A vizsga szempontjából különösen fontos:**
– A szereplők alapos ismerete
– A főbb témák és motívumok megértése
– A történelmi kontextus ismerete
– Kapcsolódási pontok más művekkel
**Sikeres felkészülés kulcsa:** Rendszeres olvasás, jegyzetelés és a tanult anyag rendszeres ismétlése konkrét példákkal alátámasztva.