Az alany és az állítmány

Az alany és az állítmány a mondat két fő pillére, amelyek nélkül nem beszélhetünk teljes értékű mondatról. Ezek alkotják a mondat minimális szerkezetét, más néven a mondatmagot. A magyar nyelvben különösen fontos szerepük van, hiszen nyelvünk egyik alapvető jellemzője az alany-állítmányi szerkezetre épülő mondatalkotás.

Az állítmány

Az állítmány a mondat központi része, amely kifejezi a cselekvést, történést, létezést vagy állapotot. Minden más mondatrész közvetlenül vagy közvetve az állítmányhoz kapcsolódik. Az állítmány típusai szerint lehet:

  • Igei állítmány: A leggyakoribb típus, amely ragozott igealakkal fejezzük ki (pl. „A madár repül”, „A gyerekek játszanak”)
  • Névszói állítmány: Főnévvel, melléknévvel vagy számnévvel kifejezett állítmány, amely mellett jelen időben, kijelentő módban nincs kopula (pl. „A rózsa piros”, „Péter orvos”)
  • Névszói-igei állítmány: A névszói állítmány múlt vagy jövő időben, illetve feltételes vagy felszólító módban, amikor megjelenik a létige (pl. „A rózsa piros volt”, „Péter orvos lesz”)

Az alany

Az alany a mondat másik fő része, amely megnevezi azt a személyt, dolgot vagy fogalmat, akiről vagy amiről a mondat szól. Az állítmánnyal számban és személyben egyeztetni kell. Az alany típusai:

  • Határozott alany: Konkrét személyt, dolgot nevez meg (pl. „Péter sétál”, „A kutya ugat”)
  • Határozatlan alany: Nem konkrét személyt vagy dolgot jelöl (pl. „Valaki kopog”, „Többen érkeztek”)
  • Általános alany: Általánosságban mindenkire vonatkozik (pl. „Az ember tévedhet”)
  • Rejtett alany: Az igei személyrag utal rá (pl. „Megyek” – én)

Az alany és állítmány egyeztetése

Az alany és az állítmány között szoros nyelvtani kapcsolat van, amelyet az egyeztetés szabályai határoznak meg. Az egyeztetés lehet:

  • Számban és személyben történő egyeztetés igei állítmány esetén
  • Számban történő egyeztetés névszói és névszói-igei állítmány esetén

Különleges egyeztetési esetek is előfordulhatnak, például:

  • Gyűjtőnevek esetén (pl. „A csapat győzött” – egyes szám)
  • Halmozott alanyok esetén (pl. „Péter és Pál barátok” – többes szám)
  • Mennyiségjelzős alany esetén (pl. „Sok ember várakozik” – egyes szám)

Az alany és állítmány felismerése

Az állítmányt a „Mit állítunk?” kérdéssel kereshetjük meg a mondatban. Az alanyt pedig az állítmányból kiindulva a „Ki?”, „Mi?”, „Kik?”, „Mik?” kérdésekkel találhatjuk meg. Fontos megjegyezni, hogy nem minden mondatban van explicit módon jelen mindkét mondatrész.

Hiányos mondatok

Léteznek olyan mondatok is, amelyekben vagy az alany, vagy az állítmány hiányzik:

  • Hiányos alanyú mondatok: Az alanyt az igei személyrag fejezi ki (pl. „Megyek” – én)
  • Hiányos állítmányú mondatok: Gyakran párbeszédekben fordul elő (pl. „Ki volt itt?” „Péter.”)
  • Tagolatlan mondatok: Sem alany, sem állítmány nincs bennük (pl. „Jaj!”, „Pszt!”)

Gyakorlati jelentőség

Az alany és az állítmány helyes használata és felismerése alapvető fontosságú a nyelvhelyesség szempontjából. A helyes egyeztetés a művelt nyelvhasználat egyik legfontosabb ismérve. Az érettségin gyakran előforduló feladattípusok:

  • Mondatelemzés: az alany és állítmány azonosítása
  • Egyeztetési feladatok
  • Hiányos mondatok kiegészítése
  • Különböző állítmánytípusok felismerése

Összefoglalás

Az alany és az állítmány a magyar mondat két legfontosabb építőköve. Helyes használatuk és felismerésük nemcsak a nyelvtani szabályok betartása miatt fontos, hanem a világos, érthető kommunikáció alapfeltétele is. Az érettségin különös figyelmet kell fordítani az egyeztetési szabályokra, a különböző típusok felismerésére és a hiányos mondatok helyes értelmezésére.

A téma megértése és gyakorlati alkalmazása elengedhetetlen nem csak az érettségi vizsgán, de a mindennapi nyelvhasználatban is. A helyes mondatszerkesztés képessége a művelt nyelvhasználat egyik legfontosabb ismérve, amely mind az írott, mind a beszélt nyelvben meghatározó jelentőségű.

Scroll to Top