Az alárendelő összetett mondatok

Az alárendelő összetett mondatok a magyar nyelv mondattanának egyik legfontosabb és legösszetettebb területét képezik. Ezekben a mondatokban két vagy több tagmondat között hierarchikus viszony áll fenn, ahol az egyik tagmondat (a főmondat) grammatikailag fölérendelt helyzetben van a másik tagmondathoz (mellékmondat) képest. A mellékmondat mindig a főmondat valamely mondatrészét fejti ki bővebben, teljes tagmondat formájában.

Az alárendelő összetett mondatok jellemzői:

A főmondat és a mellékmondat között szoros nyelvtani-logikai kapcsolat van. A mellékmondat tulajdonképpen egy mondatrész kifejtése, amely a főmondatban esetleg utalószóval van jelölve. Az utalószó általában mutató névmás vagy mutató névmási határozószó, amely a főmondatban található, és előre vagy visszautal a mellékmondatra. A mellékmondatot általában kötőszó vezeti be, amely lehet vonatkozó névmás, vonatkozó határozószó vagy alárendelő kötőszó.

Az alárendelés típusai:

  1. Állítmányi alárendelés: A mellékmondat a főmondat állítmányát fejti ki. Például: „Az lett a vége, hogy mindenki hazament.”
  2. Alanyi alárendelés: A mellékmondat a főmondat alanyát fejezi ki. Például: „Aki mer, az nyer.” vagy „Jó lenne, ha eljönnél.”
  3. Tárgyi alárendelés: A mellékmondat a főmondat tárgyát fejti ki. Például: „Azt kérem, hogy segíts.” vagy „Látom, amit csinálsz.”
  4. Határozói alárendelés: A mellékmondat a főmondat határozóját fejezi ki. Számos altípusa van:
    • Helyhatározói: „Oda megyek, ahol jól érzem magam.”
    • Időhatározói: „Akkor indulunk, amikor felkel a nap.”
    • Módhatározói: „Úgy tanulj, ahogy neked a legjobb.”
    • Okhatározói: „Azért nem jött, mert beteg volt.”
    • Célhatározói: „Azért tanulok, hogy jó jegyet kapjak.”
  5. Jelzői alárendelés: A mellékmondat a főmondat jelzőjét fejti ki:
    • Minőségjelzői: „Olyan könyvet olvasok, amely érdekel.”
    • Mennyiségjelzői: „Annyi pénzt költött, amennyit csak tudott.”
    • Birtokos jelzői: „Annak a diáknak adtam, akinek nem volt könyve.”

Fontos nyelvhelyességi szempontok:

Az alárendelő összetett mondatok használatakor különös figyelmet kell fordítani a következőkre:

  • Az utalószó és a kötőszó egyeztetése (például: azért – mert, olyan – amilyen, annyi – amennyi)
  • A tagmondatok sorrendje (a főmondat és mellékmondat felcserélhető)
  • A központozás szabályai (vessző használata a tagmondatok között)
  • A hogy kötőszó esetleges elhagyhatósága (főleg tárgyi mellékmondatoknál)

Stilisztikai jelentőség:

Az alárendelő összetett mondatok különösen fontosak a választékos, igényes nyelvhasználatban. Lehetővé teszik összetett gondolatok pontos kifejezését, logikai kapcsolatok árnyalt bemutatását. A tudományos és hivatalos stílusban gyakran használunk többszörösen összetett mondatokat, ahol több mellékmondat is kapcsolódhat egyetlen főmondathoz, vagy akár a mellékmondatoknak is lehetnek további alárendelt tagmondataik.

Érettségi szempontból fontos gyakorlati tudnivalók:

Az érettségi vizsgán elvárás, hogy a diák:

  • Felismerje az alárendelés típusát
  • Helyesen használja az utalószavakat és kötőszavakat
  • Képes legyen ágrajzot készíteni
  • Tudjon mondatátalakításokat végezni (egyszerű mondat átalakítása összetetté és fordítva)
  • Ismerje fel és tudja javítani a tipikus mondatszerkesztési hibákat

Összegzés:

Az alárendelő összetett mondatok a magyar nyelv egyik legfontosabb mondattani kategóriáját alkotják. Helyes használatuk az igényes nyelvhasználat alapfeltétele, és különösen fontos szerepet játszanak a hivatalos és tudományos kommunikációban. Az érettségin való sikeres szerepléshez elengedhetetlen az alárendelés típusainak biztos felismerése, az utalószók és kötőszók helyes használata, valamint a mondatelemzési készségek megfelelő szintű elsajátítása.

Scroll to Top