Reviczky Gyula: Fönntartom magam

# Reviczky Gyula: „Fenntartom magam” – Érettségi felkészítő

## 1. A szerző életrajza és irodalmi helye

### Reviczky Gyula (1855-1889)

**Életút:**
– Születés: 1855. október 3., Sárospatak
– Halál: 1889. október 9., Budapest
– Rövid, mindössze 34 évig tartó élet
– Jogot tanult, ügyvédként dolgozott
– A Petőfi Társaság tagja volt

**Irodalmi jellege:**
– A 19. századi magyar líra jelentős alakja
– A **polgári realizmus** és **impresszionizmus** között helyezkedik el
– Arany János és Petőfi Sándor hagyományait követi
– Egyéni hangvételű, melankolikus költő

## 2. A „Fenntartom magam” című vers elemzése

### A vers keletkezése és helye a költő művészetében

– **Keletkezés:** 1880-as évek közepe
– A vers a költő érett korszakának terméke
– Reviczky pesszimista világlátásának egyik legjellemzőbb darabja
– **Műfaj:** reflektív, filozofikus líra

### Formai jellemzők

**Verstani elemzés:**
– **Versforma:** 4 versszakos vers
– **Rímképlet:** keresztrím (abab)
– **Ütemhangsúlyos verselés**
– **Strófaszerkezet:** 4 soros versszakok

### Tematikai elemzés

#### Központi téma: az egyén és a társadalom viszonya

**1. versszak – A kiindulópont:**
„`
„Ha kérded, hogy mi célom e világon,
S mi végre élek, küzdöm, szenvedek:
Fenntartom magam – ez az én jeligém,
S ebben a földi lét summája rejlik.”
„`

**Kulcsfogalmak:**
– **Önfenntartás** mint létezés egyetlen célja
– **Életcél hiánya** vagy redukálása
– **Egzisztenciális kétség**

**2-3. versszak – A társadalmi kritika:**
– A társadalom hamis értékrendjének bírálata
– Az egyén elszigeteltsége
– A közömbösség problémája

**4. versszak – Az összegzés:**
– Rezignált elfogadás
– Pesszimista világlát megerősítése

### Nyelvi és stilisztikai eszközök

**Retorikai alakzatok:**
– **Kérdés-felelet szerkezet** – filozófiai párbeszéd imitálása
– **Paradoxon** – „fenntartom magam” mint életcél
– **Irónia** – a társadalmi viszonyok bemutatásában
– **Metafora** – az élet mint küzdelem

**Nyelvezet:**
– Egyszerű, érthető megfogalmazás
– Köznyelvi elemek dominálnak
– Filozofikus gondolatok közérthető formában

## 3. Történelmi és kulturális kontextus

### A 19. század második fele Magyarországon

**Történelmi háttér:**
– **1867:** Kiegyezés
– **Polgárosodás** folyamata
– **Kapitalizmus** térnyerése
– **Társadalmi átalakulás**

**Az értelmiség helyzete:**
– A hagyományos értékrend megkérdőjeleződése
– **Pozitivizmus** hatása
– **Világnézeti válság**
– Az egyén eltörpülése a modern világban

### Irodalmi kontextus

**Kortárs irányzatok:**
– **Realizmus** dominanciája
– **Naturalizmus** kezdetei
– **Impresszionizmus** megjelenése

**Kapcsolódó szerzők és művek:**
– **Arany János:** „Őszikék” – hasonló melankolikus hangvétel
– **Vajda János:** pesszimista filozófia
– **Komjáthy Jenő:** szimbolista elemek

## 4. Kapcsolódó irodalmi művek és szerzők

### Reviczky más jelentős versei

1. **”Egy régi költő”** – az irodalom társadalmi szerepének kérdése
2. **”Téli reggel”** – természetlíra impresszionista elemekkel
3. **”Pán halála”** – mitológiai motívumok modern értelmezésben

### Tematikusan kapcsolódó művek

**Hasonló problematika más szerzőknél:**

**Vajda János:**
– „Gina” – egyén és társadalom konfliktusa
– „Húsz év múlva” – időmúlás, változás

**Komjáthy Jenő:**
– „Barbár dal” – létezés értelmének keresése

**Arany János:**
– „Epilógus” – költői pálya összegzése
– „A tölgyek alatt” – filozófiai elmélkedés

## 5. Tipikus érettségi kérdések és válaszok

### Gyakori kérdések

**1. Kérdés:** *Milyen világlátást tükröz Reviczky „Fenntartom magam” című verse?*

**Válasz:**
A vers **pesszimista világlátást** tükröz. A lírai én számára az élet egyetlen célja az önfenntartás lett, ami egyben az élet értelmének elszegényedését is jelenti. Ez a **19. századi polgári társadalom** értékválságának megnyilvánulása, amikor a hagyományos értékek megkérdőjeleződtek, de újak még nem születtek helyettük.

**2. Kérdés:** *Hogyan viszonyul a vers címe a tartalomhoz?*

**Válasz:**
A „Fenntartom magam” cím **programszerű kijelentés**, amely egyben **iróniát** is tartalmaz. A lírai én mintha elégedett lenne ezzel a minimális életcéllal, valójában azonban ez a **rezignáció** és **kiábrándultság** kifejezése. A cím és tartalom között **feszültség** van.

**3. Kérdés:** *Milyen stilisztikai eszközökkel dolgozik a költő?*

**Válasz:**
– **Kérdés-felelet szerkezet**: filozófiai párbeszéd imitálása
– **Egyszerű nyelvezet**: a gondolatok közérthetősége
– **Irónia**: a társadalmi viszonyok bemutatásában
– **Paradoxon**: az önfenntartás mint „nagy” életcél

### Összetettebb elemző kérdések

**4. Kérdés:** *Hogyan illeszkedik ez a vers a 19. századi magyar irodalom fejlődésébe?*

**Válasz:**
A vers a **realizmus** és **impresszionizmus** közötti időszak terméke. Jellemző rá a **társadalmi kritika**, az **egyén problémáinak** középpontba állítása, és a **hagyományos romantikus pátosz** elutasítása. Ez előrevetíti a **20. századi modern irodalom** egzisztenciális problematikáját.

## 6. Fontos fogalmak és definíciók

### Irodalmi fogalmak

**Realizmus:**
– 19. századi irodalmi irányzat
– A valóság hű ábrázolására törekszik
– Társadalmi problémák bemutatása

**Impresszionizmus:**
– A szubjektív benyomások ábrázolása
– Hangulatok, pillanatképek rögzítése
– A külső világ belső feldolgozása

**Reflektív líra:**
– Elmélkedő, filozofikus jellegű költészet
– Gondolati tartalom dominanciája
– Személyes tapasztalatok általánosítása

### Tartalmi fogalmak

**Egzisztenciális válság:**
– Az életcél és értelem keresésének nehézsége
– Modern kor jellemző problémája
– Egyén eltörpülése a társadalomban

**Pesszimizmus:**
– Világlátás, amely az élet negatív oldalait hangsúlyozza
– Kétség az emberi haladásban
– Jövőbe vetett hit hiánya

## 7. Gyakorlati tanácsok az érettségire

### Felkészülési stratégia

**1. Vers memorizálása:**
– Tanuld meg a vers első és utolsó versszakát
– Jegyezd meg a kulcsfogalmakat és központi gondolatokat

**2. Kontextus ismerete:**
– Ismerd Reviczky életrajzának alapadatait
– Tudd elhelyezni a 19. századi irodalom kontextusában

**3. Összehasonlítási lehetőségek:**
– Vajda János pesszimizmusa
– Arany János „Őszikék” ciklusának hangulata
– Petőfi társadalomkritikája

### Vizsgaszituációban

**Elemzési séma:**
1. **Bevezetés:** szerző, mű, keletkezési idő
2. **Forma:** versszerkezet, rím, ritmus
3. **Tartalom:** témák, gondolatok, érzések
4. **Nyelvezet:** stíluseszközök, kifejezésmód
5. **Jelentőség:** helyél az irodalomban, üzenete

**Gyakori hibák elkerülése:**
– Ne csak a pesszimizmust emeld ki, mutass rá a társadalmi kritikára is
– Ne feledkezz meg a vers formai értékeiről
– Kerüld a túlzott életrajzi magyarázatokat

### Ajánlott hivatkozások

**Kötelező olvasmányok kapcsolatai:**
– **Arany János:** „Epilógus”, „A tölgyek alatt”
– **Vajda János:** válogatott versei
– **Petőfi Sándor:** társadalombíráló versei

**Fakultatív kapcsolódások:**
– Komjáthy Jenő versei
– Európai realizmus (pl. Baudelaire)

## 8. Összefoglalás

Reviczky Gyula „Fenntartom magam” című verse a **19. századi magyar irodalom** jelentős alkotása, amely **pesszimista világlátást** és **társadalomkritikát** ötvöz. A vers a **polgári realizmus** jegyeit viseli magán, miközben előrevetíti a **modern költészet** egzisztenciális problematikáját.

**Fő üzenete:** Az egyén elmagányosodása a modern társadalomban, az életcélok elszegényedése, és a hagyományos értékek válsága.

**Irodalomtörténeti jelentősége:** Átmenetet képez a 19. és 20. századi költészet között, hatott a későbbi magyar líra fejlődésére.

*Ez a felkészítő anyag átfogó képet ad Reviczky Gyula „Fenntartom magam” című verséről. A sikeres érettségi felelethez javasolt a vers többszöri elolvasása és a kontextuális ismeretek elsajátítása.*

Scroll to Top