Moliére: Tartuffe

# Molière: Tartuffe – Érettségi Felkészítő

## 1. A mű és szerző alapadatai

### Jean-Baptiste Poquelin (Molière) (1622-1673)
– **Francia színházi ember, színész, rendező és drámaíró**
– A **francia klasszicista komédia** megteremtője
– Eredeti neve: Jean-Baptiste Poquelin
– **1643-ban** alakította meg az *Illustre Théâtre* társulatot
– **1658-tól** XIV. Lajos udvari színtársulata

### A Tartuffe alapadatai
– **Írás éve:** 1664-1669
– **Műfaj:** Klasszicista komédia
– **Főcím:** Tartuffe ou l’Imposteur (Tartuffe vagy az Álszent)
– **Felvonások száma:** 5 felvonás
– **Verselés:** Alexandrinusok (12 szótagos sorok)

## 2. Történelmi és kulturális kontextus

### XVII. századi Franciaország
– **XIV. Lajos (Napkirály) uralkodása** (1643-1715)
– **Abszolút monarchia** kiteljesedése
– **Versailles** udvari kultúrája
– **Katolikus egyház** erős befolyása
– **Klasszicizmus** művészeti irányzata

### A klasszicista dráma szabályai
– **Három egység elve:**
– **Hely egysége:** egy helyszín (Orgon háza)
– **Idő egysége:** 24 óra
– **Cselekmény egysége:** egy főcselekményszál
– **Decorum elve:** illendőség, társadalmi rétegeknek megfelelő beszéd
– **Verisimilitudo:** valószerűség

## 3. A mű részletes elemzése

### Cselekményi összefoglaló

#### I. felvonás
– **Expozíció:** Orgon családja aggódik a gazda Tartuffe iránti vakbuzgósága miatt
– **Madame Pernelle** védi Tartuffe-öt
– **Cléante** (Orgon sógora) józan érvekkel próbálja meggyőzni Orgont

#### II. felvonás
– **Orgon hazatérése:** csak Tartuffe érdekli
– Kiderül: Orgon **lányát, Mariane-t Tartuffe-höz akarja adni**
– **Dorine** (szobalány) szembeszáll a tervvel

#### III. felvonás
– **Tartuffe első megjelenése**
– **Elmire** (Orgon felesége) próbálja leleplezni Tartuffe-öt
– Tartuffe **udvarol Elmire-nek**
– **Damis** (Orgon fia) tanúja lesz a jelenetnek

#### IV. felvonás
– **Orgon nem hisz fiának**
– **Tartuffe kitagadtatja Damist**
– Orgon **házát és vagyonát Tartuffe-re hagyja**
– **Második csábítási jelenet:** Orgon az asztal alatt hallgatózik

#### V. felvonás
– **Orgon végre meggyőződik Tartuffe álszentségéről**
– Tartuffe **kidobatja Orgont saját házából**
– **Deus ex machina:** a Király embere letartóztatja Tartuffe-öt
– **Happy end:** minden rendeződik

### Szereplők és jellemzésük

#### **Tartuffe** – az álszent
– **Külső jegyei:** fekete ruha, rózsafüzér
– **Jellemvonásai:**
– Képmutató, álszent
– Manipulatív, ravasz
– Mohó (vagyon, hatalom, nők)
– Színész természet
– **Beszédmódja:** vallási szólamok, szenteskedő modor

#### **Orgon** – a becsapott polgár
– **Jellemhibái:**
– Naiv, hiszékeny
– Vakbuzgó
– Zsarnoki a családjával
– Önző
– **Fejlődése:** vakon hisz → fokozatos kételyek → teljes felismerés

#### **Elmire** – az okos feleség
– **Pozitív figurák:**
– **Jellemvonásai:** okos, türelmes, diplomatikus
– **Szerepe:** a leleplezésben kulcsszereplő

#### **Cléante** – a „raisonneur” (a józan ész szócsöve)
– **Funkciója:** Molière eszméinek tolmácsolója
– **Jellemzői:** bölcs, mértéktartó, toleráns
– **Beszédei:** hosszú monológok az igazi vallásosságról

#### **Dorine** – az okos szolga
– **Típus:** commedia dell’arte hagyomány
– **Jellemzői:** furfangos, bátor, leleményes
– **Szerepe:** komikus elem + bölcs tanácsadó

### Konfliktusok

#### **Fő konfliktus:** Tartuffe kontra Orgon családja
– **Tét:** a család egysége, vagyona, boldogsága
– **Eszközök:** manipuláció vs. józan ész

#### **Mellékkonflik:**
– **Mariane** szerelme **Valère-rel** vs. Orgon akarata
– **Generációs konfliktus:** öregek vs. fiatalok
– **Társadalmi konfliktus:** szolgák vs. urak

## 4. Témák és motívumok

### **Főtémák**

#### **Vallás és képmutatás**
– **Igazi vallásosság** vs. **álszentség**
– Cléante monológja az igazi kereszténységről (I. felvonás)
– Tartuffe szenteskedése vs. valós tettei

#### **Család és tekintély**
– **Patriarchális család** válsága
– **Generációs konfliktus**
– A **józan ész** győzelme az előítélet felett

#### **Társadalomkritika**
– **Polgárság** kritikája (Orgon naivitása)
– **Arisztokrácia** dicsősége (a Király bölcsessége)
– **Szolgák bölcsessége** vs. **urak ostobásága**

### **Motívumok**
– **Álca és valóság**
– **Látás és vakság** (szimbolikus)
– **Beszéd és cselekvés** ellentéte
– **Pénz és vagyon** szerepe

## 5. Irodalmi jelentőség és hatás

### **Molière komédiái és stílusa**
– **”Castigat ridendo mores”** – nevetve javítja a szokásokat
– **Típuskomédiak** létrehozója
– **Karakterábrázolás:** túlzás (hiperbola), de hihető
– **Nyelvhasználat:** természetes, társalgási stílus

### **A Tartuffe helye Molière életművében**
– **Legnagyobb botránya** (betiltás, támadások)
– **Legkomolyabb társadalomkritikája**
– **Drámatechnikai csúcsteljesítmény**

### **Világirodalmi hatása**
– **Tartuffe-típus** az európai irodalomban
– **Magyar hatása:** Kisfaludy Károly, Katona József
– **Színházi hagyomány:** ma is gyakran játszott mű

## 6. Tipikus érettségi kérdések és válaszok

### **1. Milyen konfliktusok jelennek meg a műben?**

**Válasz:**
– **Fő konfliktus:** Tartuffe és Orgon családja között
– **Szerelmi konfliktus:** Mariane-Valère vs. Orgon akarata
– **Generációs konfliktus:** fiatalok józansága vs. Orgon vakbuzgósága
– **Társadalmi konfliktus:** különböző rétegek értékrendje

### **2. Hogyan jellemezné Tartuffe alakját?**

**Válasz:**
– **Negatív főhős:** álszent, képmutató
– **Manipulatív:** ügyesen használja ki Orgon gyengeségeit
– **Mohó:** pénz, hatalom, nők után vágyik
– **Színész természet:** tökéletesen játssza a szent embert
– **Veszélyes:** majdnem sikerül tönkretennie a családot

### **3. Mi Cléante szerepe a műben?**

**Válasz:**
– **Raisonneur:** a józan ész hangja
– **Molière szócsöve:** az igazi vallásosságot képviseli
– **Mediátor:** próbálja kibékíteni a feleket
– **Kontrasztfigura:** Orgon vakbuzgóságának ellentéte
– **Bölcs tanácsadó:** hosszú monológokban fejti ki nézeteit

### **4. Hogyan érvényesülnek a klasszicista dráma szabályai?**

**Válasz:**
– **Három egység:**
– Hely: Orgon háza
– Idő: egy nap
– Cselekmény: Tartuffe leleplezése
– **Decorum:** minden szereplő társadalmi helyzetének megfelelően beszél
– **Verisimilitudo:** hihető, életszerű cselekmény

### **5. Milyen társadalomkritika fogalmazódik meg?**

**Válasz:**
– **Polgárság kritikája:** naivitás, hiszékenység (Orgon)
– **Álvallásosság bírálata:** Tartuffe képmutatása
– **Családi zsarnokság:** patriarchális tekintély visszaélései
– **Társadalmi hierarchia:** szolgák bölcsessége vs. urak ostobásága

## 7. Fogalmak és definíciók

### **Klasszicizmus**
XVII-XVIII. századi európai művészeti irányzat, amely az antik görög-római hagyományokra épül, szabályrendszert követ.

### **Komédia**
Drámai műfaj, amely a komikus, nevetséges emberi tulajdonságokat és helyzeteket ábrázolja, általában happy enddel.

### **Raisonneur**
A drámai mű szereplője, aki a szerző eszméinek szócsöve, gyakran hosszú monológokban fejti ki a „helyes” nézeteket.

### **Alexandrinus**
12 szótagú, jambikus versor, általában párrímes, a francia klasszicista dráma verses formája.

### **Deus ex machina**
Váratlan, külső beavatkozás, amely megoldja a cselekmény bonyodalmait (itt: a Király embere).

### **Expozíció**
A drámai mű kezdő része, amely ismerteti a kiindulási helyzetet, szereplőket, előzményeket.

### **Hiperbola**
Túlzó ábrázolás, eltúlzás stilisztikai eszköze.

## 8. Gyakorlati tanácsok az érettségire

### **Felkészülési stratégia**

#### **1. Alapos szövegismeret**
– **Olvassa el a teljes művet** (ne csak összefoglalókat)
– **Jegyezze meg a kulcsjeleneteket** (különösen a csábítási jeleneteket)
– **Tanulja meg a főbb idézeteket** eredeti nyelven is

#### **2. Szereplők ismerete**
– **Készítsen karaktertáblázatot** minden szereplőről
– **Tanulja meg a szereplők közötti kapcsolatokat**
– **Gyakorolja a karakterelemzést**

#### **3. Témák és motívumok**
– **Készítsen tematikus vázlatot**
– **Gyűjtsön példákat** minden témára a szövegből
– **Kapcsolja össze** a korabeli történelmi kontextussal

### **Vizsgahelyzet**

#### **Írásbeli érettségin:**
– **Olvassa el figyelmesen a kérdést**
– **Készítsen vázlatot** válasza előtt
– **Használjon konkrét példákat** a szövegből
– **Hivatkozzon** pontos helyszínekre, szereplőkre

#### **Szóbeli érettségin:**
– **Strukturált felelet:** bevezetés, kifejtés, összefoglalás
– **Beszéljen magabiztosan** a művről
– **Készüljön fel** a kapcsolódó kérdésekre is
– **Használjon szaknyelvet**, de érthetően

### **Gyakori hibák elkerülése**

#### **Ne:**
– Keverje össze Molière más műveivel
– Modernizálja túlzottan a cselekményt
– Felejtse el a történelmi kontextust
– Általánosítson konkrét példák nélkül

#### **Igen:**
– Használjon pontos szöveghelyeket
– Elemezzen, ne csak összefoglaljon
– Kapcsolja össze az egyes témákat
– Mutasson rá a mű aktualitására

## 9. Összefoglalás

A **Tartuffe** Molière remekműve, amely a **XVII. századi francia társadalom** kritikáját adja. A **klasszicista komédia** minden szabályát követve mutatja be az **álszentség** és a **naivitás** veszélyeit.

**Főüzenete:** a **józan ész** és az **igazi emberi értékek** győznek a **képmutatás** és **előítélet** felett. A mű **egyetemes témái** (családi konfliktusok, vallás és erkölcs, társadalmi kritika) miatt ma is aktuális és hatásos.

Az érettségi sikeres teljesítéséhez elengedhetetlen a **mű alapos ismerete**, a **történelmi kontextus** megértése és a **klasszicista dráma szabályainak** elsajátítása.

*Ez a felkészítő anyag átfogó képet nyújt Molière Tartuffe című művéről. A sikeres érettségihez ajánlott az eredeti mű elolvasása és a témák elmélyült tanulmányozása.*

Scroll to Top