A képzők típusai és funkciói

A magyar nyelv egyik leggazdagabb morfológiai jelensége a szóképzés, amely során új szavakat hozunk létre különböző képzők segítségével. A képzők olyan toldalékok, amelyek megváltoztatják a szó jelentését és gyakran szófaját is. A magyar nyelv különösen gazdag képzőrendszerrel rendelkezik, ami lehetővé teszi a nyelv rugalmas és kreatív használatát.

1. A képzők általános jellemzői

A képzők olyan toldalékok, amelyek új szótári szót hoznak létre. Ez azt jelenti, hogy a képzett szó önálló szótári jelentéssel bír, és további toldalékok kapcsolódhatnak hozzá. A képzők mindig közvetlenül a szótőhöz vagy egy másik képzőhöz kapcsolódnak, és megelőzik a jeleket és ragokat a toldalékolás sorrendjében. Például: „tanul-mány-ok-ról” szóban a „-mány” képző, az „-ok” többesjel, és a „-ról” rag található.

2. A képzők típusai a szófajváltás szempontjából

A képzőket több szempont szerint csoportosíthatjuk. Az egyik legfontosabb szempont, hogy megváltoztatják-e az alapszó szófaját:

  • Szófajváltó képzők: Az alapszó szófaját megváltoztatják
    • Főnévképzők: fut → futás, tanít → tanítás
    • Melléknévképzők: Budapest → budapesti, fa → fás
    • Igeképzők: só → sóz, zöld → zöldül
  • Szófajtartó képzők: Az alapszó szófaját nem változtatják meg
    • Főnév → főnév: asztal → asztalka
    • Ige → ige: fut → futgál
    • Melléknév → melléknév: kék → kékes

3. A képzők funkciói szerint

A képzőket funkcióik alapján is csoportosíthatjuk, amely az érettségin különösen fontos szempont:

3.1 Főnévképzők funkciói:

  • Cselekvés eredménye: rajzol → rajz
  • Cselekvés helye: ölt → öltöző
  • Foglalkozásnevek: tanít → tanító
  • Kicsinyítés: könyv → könyvecske
  • Gyűjtőnevek: fenyő → fenyves

3.2 Igeképzők funkciói:

  • Műveltető: ír → írat
  • Gyakorító: néz → nézeget
  • Mozzanatos: köhög → köhint
  • Visszaható: mos → mosakodik
  • Szenvedő: választ → választatik (régies)

3.3 Melléknévképzők funkciói:

  • Valamivel való ellátottság: só → sós
  • Valamihez való tartozás: iskola → iskolai
  • Valamire való hajlamosság: alvás → álmos
  • Valamilyen tulajdonság kisebb foka: zöld → zöldes

4. A képzők produktivitása

A képzők produktivitása azt jelenti, hogy mennyire aktívan vesznek részt új szavak létrehozásában. Eszerint megkülönböztetünk:

  • Termékeny képzőket: Aktívan részt vesznek új szavak alkotásában (pl. -ság/-ség)
  • Improduktív képzőket: Ma már nem alkotunk velük új szavakat (pl. -nok/-nök)

5. Gyakorlati jelentőség

A képzők ismerete és helyes használata különösen fontos a nyelvhasználatban, mivel:

  • Segíti a szókincs bővítését
  • Lehetővé teszi új fogalmak pontos kifejezését
  • Hozzájárul a nyelvi kreativitáshoz
  • Fontos szerepet játszik a szaknyelvek kialakulásában

6. Képzők a nyelvtörténetben

A magyar nyelv képzőrendszere történetileg alakult ki. Számos képzőnk már az ősmagyar korban is létezett, mások később jelentek meg. Egyes képzők elvesztették produktivitásukat, míg újak alakultak ki. A nyelvújítás időszakában különösen sok új képzőt alkottak, amelyek egy része ma is aktívan használatos.

7. Helyesírási vonatkozások

A képzők helyesírása általában egyszerű, mivel közvetlenül kapcsolódnak a szótőhöz. Azonban néhány esetben figyelni kell:

  • A szóelemző írásmód elvére (pl. játszik → játssza)
  • A hasonulási szabályokra (pl. néz + het → nézhet)
  • Az egyszerűsítés elvére (pl. toll + val → tollal)

Összefoglalás

A képzők a magyar nyelv egyik legfontosabb szóalkotási eszközét jelentik. Rendszerük összetett, funkcióik sokrétűek. Az érettségin fontos tudni a főbb típusokat, funkciókat és a produktivitás kérdését. A képzők helyes használata és ismerete nemcsak a nyelvtani tudás része, hanem a nyelvi kreativitás és kifejezőképesség fontos eszköze is.

Scroll to Top