# A századforduló magyar irodalma – Érettségi felkészítő anyag
## 1. Történelmi és kulturális háttér
### 1.1 Időbeli elhatárolás
A **századforduló** fogalma az irodalomban: **1890-1919** közötti időszak
– Szűkebb értelemben: 1890-1910
– Tágabb értelemben: az első világháború végéig (1918)
### 1.2 Társadalmi-politikai háttér
– **Osztrák-Magyar Monarchia** virágkora és válsága
– **Dualizmus** korszaka (1867-1918)
– Gyors **modernizáció** és **urbanizáció**
– **Polgárosodás** folyamata
– **Nemzetiségi kérdés** kiéleződése
– **Millennium** (1896) – nemzeti öntudat erősödése
### 1.3 Gazdasági változások
– **Iparosodás** felgyorsulása
– **Tőkés gazdaság** kialakulása
– Budapest **világvárosi** ambíciói
– **Közlekedési forradalom** (vasút, villamos)
## 2. Kulturális és szellemi áramlatok
### 2.1 Filozófiai hatások
– **Pozitivizmus** válsága
– **Impresszionizmus** térnyerése
– **Szimbolizmus** hatása
– **Freud** pszichoanalízise
– **Bergson** életfilozófiája
– **Nietzsche** hatása
### 2.2 Művészeti irányzatok
– **Szecesszió** (Art Nouveau)
– **Impresszionizmus**
– **Szimbolizmus**
– **Dekadencia**
– **Naturalizmus** továbbélése
## 3. Az irodalmi élet megújulása
### 3.1 Folyóiratok és lapok
**A Hét (1890-1924)**
– Szerkesztő: Kiss József
– Progresszív szellemű hetilap
– A modern magyar irodalom bölcsője
**Nyugat (1908-1941)**
– Szerkesztők: Ignotus, Osvát Ernő, Fenyő Miksa
– A magyar irodalom megújításának központja
– Három generáció találkozási pontja
### 3.2 Könyvkiadás és mecénás támogatás
– **Franklin Társulat**
– **Révai Testvérek**
– Magánmecénások szerepe
## 4. Irodalmi irányzatok és jellemzőik
### 4.1 Naturalizmus
**Jellemzők:**
– Tudományos objektivitás igénye
– Társadalmi determinizmus
– Környezet és öröklés hatásának vizsgálata
– Naturalista regénytechnika
**Főbb képviselők:**
– **Bródy Sándor**
– **Justh Zsigmond**
– **Petelei István** (átmenet)
### 4.2 Impresszionismus
**Jellemzők:**
– Szubjektív látásmód
– Hangulati elemek dominanciája
– Pillanatfelvétel-szerű ábrázolás
– Finomlelkűség, érzékenység
**Főbb képviselők:**
– **Lovik Károly**
– **Kosztolányi Dezső** (kezdetben)
### 4.3 Szimbolizmus
**Jellemzők:**
– Szimbólumokban való gondolkodás
– Sejtetés, nem kimondás
– Misztikus, transzcendens elemek
– Zeneiség a költészetben
**Főbb képviselők:**
– **Ady Endre**
– **Babits Mihály**
– **Tóth Árpád**
## 5. Jelentős szerzők és művek
### 5.1 Ady Endre (1877-1919)
#### Életrajzi adatok
– Született: Érmindszent, 1877
– Tanulmányok: Zilah, Debrecen
– Újságíró pályafutás
– Párizsi utazások (1904, 1905, 1906)
– Léda-szerelem (Diósy Ödönné)
– Halála: 1919, Budapest
#### Költészete
**Főbb kötetei:**
– **Új versek** (1906)
– **Vér és arany** (1907)
– **Az illés szekerén** (1908)
– **Szeretném, ha szeretnének** (1909)
– **Menekülő élet** (1912)
**Témakörök:**
1. **Magyarság-szeretet és társadalomkritika**
– „Góg és Magóg fia vagyok én”
– „A magyar ugaron”
– „Kocsi-út az éjszakában”
2. **Szerelmi líra**
– „Héja-nász az avaron”
– „Szeretném, ha szeretnének”
– „A mi urunk az Úr”
3. **Háborús versek**
– „Ember az embertelenségben”
– „A Tisza-parton”
4. **Vallásosság és lázadás**
– „Ismeretlen Korvin-kódex margójára”
– „Imádság háború után”
#### Költői stílus
– **Szimbolizmus** és **expresszionizmus** elemei
– **Bibliai és mitológiai** allúziók
– **Kuruc-motívumok** modern feldolgozása
– **Szabad vers** alkalmazása
### 5.2 Babits Mihály (1883-1941)
#### Életrajzi adatok
– Született: Szekszárd, 1883
– Tanulmányok: Pécs, Budapest (ELTE)
– Tanári pályafutás
– A Nyugat szerkesztője (1929-től)
– Fordítói tevékenység
#### Költészete
**Főbb kötetei:**
– **Levelek Iris koszorújából** (1909)
– **Herceg, hátha megjön a tél is!** (1911)
– **Recitativ** (1916)
– **Versenyt az esztendőkkel** (1933)
**Jellemzők:**
– **Klasszikus formakultúra**
– **Intellektuális líra**
– **Európai műveltség**
– **Pesszimista világlátás**
**Híres versei:**
– „Húsvét előtt”
– „Fortissimo”
– „Esti kérdés”
#### Prózája
– **Kártyavár** (1916) – regény
– **Halálfiai** (1927) – regény
– **A gólyakalifa** (1916) – mesejáték
### 5.3 Kosztolányi Dezső (1885-1936)
#### Életrajzi adatok
– Született: Szabadka, 1885
– Tanulmányok: Budapest (ELTE)
– Újságírói munka
– A Nyugat munkatársa
#### Költészete
**Főbb kötetei:**
– **Négy fal között** (1907)
– **A szegény kisgyermek panaszai** (1910)
– **Mák** (1916)
– **Számadás** (1935)
**Jellemzők:**
– **Impresszionista** kezdetek
– **Klasszicizáló** középső korszak
– **Egzisztencialista** kései alkotások
#### Prózája
**Regények:**
– **Nero, a véres költő** (1922)
– **Aranysárkány** (1925)
– **Édes Anna** (1926)
– **Esti Kornél** (1933)
### 5.4 Juhász Gyula (1883-1937)
#### Jellemzők
– A **Tisza-parti magyar Parissz** költője
– **Hazafias líra** és **szerelmi költészet**
– **Szecessziós** stílusjegyek
**Híres versei:**
– „Milyen volt…”
– „Tiszai csönd”
– „Anna örök”
### 5.5 Tóth Árpád (1886-1928)
#### Jellemzők
– **Szimbolista** költő
– **Pesszimista** világlátás
– **Formakultúra** mestere
**Híres versei:**
– „Ó, az én fiatalságom”
– „Körúti hajnal”
– „Jönnek”
## 6. Prózaírók
### 6.1 Móricz Zsigmond (1879-1942)
#### Jellemzők
– **Naturalizmus** és **realizmus** ötvözése
– **Paraszti témák** feldolgozása
– **Társadalomkritikai** szemlélet
**Főbb művei:**
– **Sárarany** (1910) – novella
– **Az Isten háta mögött** (1911) – regény
– **Légy jó mindhalálig** (1920) – regény
### 6.2 Kaffka Margit (1880-1918)
#### Jellemzők
– **Női perspektíva** az irodalomban
– **Pszichológiai realizmus**
– **Társadalmi kérdések** elemzése
**Főbb művei:**
– **Színek és évek** (1912) – regény
– **Állomások** (1917) – regény
## 7. Dramaturgiai megújulás
### 7.1 Modern drámairodalom
**Molnár Ferenc (1878-1952)**
– **Liliom** (1909)
– **A hattyú** (1920)
– **Játék a kastélyban** (1926)
**Lengyel Menyhért (1880-1974)**
– **Taifun** (1908)
– **Sancho Panza szigete** (1926)
## 8. Tipikus érettségi kérdések és válaszok
### 8.1 Irodalomtörténeti kérdések
**Kérdés:** Milyen történelmi körülmények befolyásolták a századforduló irodalmát?
**Válasz:**
– A **dualizmus** politikai rendszere
– **Gyors modernizáció** és **urbanizáció**
– **Polgárosodás** folyamata
– **Nemzetiségi kérdés** kiéleződése
– **Millennium** nemzeti öntudatra gyakorolt hatása
– **Világháború** közeledtének hatása
**Kérdés:** Mutassa be a Nyugat folyóirat jelentőségét!
**Válasz:**
– **1908-ban** indult
– Szerkesztők: **Ignotus, Osvát Ernő, Fenyő Miksa**
– A **modern magyar irodalom** központja
– **Három nemzedék** találkozási pontja:
– I. nemzedék: Ady, Babits, Kosztolányi
– II. nemzedék: Karinthy, Krúdy
– III. nemzedék: József Attila, Radnóti
– **Európai színvonalú** irodalom megteremtése
– **Progresszív** szellemiség
### 8.2 Műelemzési kérdések
**Kérdés:** Elemezze Ady Endre „Góg és Magóg fia vagyok én” című versét!
**Válasz:**
**Téma és mondanivaló:**
– A költő **magyar identitásának** megfogalmazása
– **Kelet és Nyugat** között őrlődő magyarság
– **Küldetéstudat** és **magányosság**
**Költői képek:**
– **Bibliai allúzió** (Góg és Magóg)
– **Vad, új Messiás** – küldetéstudat
– **Magyar Ugaron** – társadalomkritika
**Verstan és stílus:**
– **Szabad vers**
– **Felkiáltó mondatok**
– **Ismétlések** (én vagyok…)
– **Ellentétpárok**
### 8.3 Összehasonlító kérdések
**Kérdés:** Hasonlítsa össze Ady és Babits költészetét!
**Válasz:**
**Közös vonások:**
– **Nyugat-nemzedék** tagjai
– **Európai tájékozottság**
– **Modern költői nyelv**
**Különbségek:**
| Ady Endre | Babits Mihály |
|———–|—————|
| Szimbolista-expresszionista | Klasszicizáló |
| Érzelmi, indulati | Intellektuális |
| Társadalomkritikai | Művészetközpontú |
| Szabad vers | Kötött formák |
| Magyar motívumok | Európai művelődés |
## 9. Fontos fogalmak és definíciók
### 9.1 Irodalmi fogalmak
**Szimbolizmus**
– **Definíció:** Olyan irodalmi irányzat, amely szimbólumokban fejezi ki a valóságot
– **Jellemzők:** sejtetés, zeneiség, transzcendencia
– **Képviselők:** Ady, Babits, Tóth Árpád
**Impresszionizmus**
– **Definíció:** A pillanatnyi benyomások rögzítésére törekvő irányzat
– **Jellemzők:** szubjektivitás, hangulatfestés, finomlelkűség
– **Képviselők:** Lovik Károly, korai Kosztolányi
**Nyugat-nemzedék**
– **Definíció:** A Nyugat folyóirat körül csoportosuló írók első nemzedéke
– **Tagok:** Ady, Babits, Kosztolányi, Juhász Gyula, Tóth Árpád
– **Cél:** magyar irodalom európai színvonalra emelése
### 9.2 Verstani fogalmak
**Szabad vers**
– Kötött formáktól eltérő verselés
– Ady újítása a magyar költészetben
– Ritmusjegyek: hangsúlyos ütemek, ismétlések
**Alliteráció**
– Azonos hangokkal kezdődő szavak egymás mellett
– Példa: „Góg és Magóg fia vagyok én”
## 10. Gyakorlati tanácsok az érettségire
### 10.1 Felkészülési stratégia
**Időbeosztás:**
– **4 hét** a teljes anyag elsajátítására
– **1. hét:** történelmi háttér, irodalmi áramlatok
– **2. hét:** főbb szerzők és művek
– **3. hét:** verselemzési gyakorlatok
– **4. hét:** összefoglalás, gyakorló feladatok
**Tanulási módszerek:**
– **Fogalomtérkép** készítése
– **Kronológiai táblázat** készítése
– **Versek betanulása** (legalább 5-6 vers)
– **Műelemzési sémák** gyakorlása
### 10.2 Vizsgastratégia
**Szóbeli vizsga:**
– **3 perces** szabadon választott rész
– **Kedvenc vers** bemutatása indokolt választással
– **Kronológiai** tájékozódás
– **Konkrét példák** említése
**Írásbeli vizsga:**
– **Műelemzés** részletes felépítése
– **Idézetek** pontos használata
– **Szaknyelv** alkalmazása
– **Összehasonlítások** készítése
### 10.3 Gyakori hibák elkerülése
**Ne tévessze össze:**
– Ady és Petőfi forradalmiságát
– Babits és Kosztolányi stílusát
– A különböző irodalmi irányzatokat
**Ügyeljen a pontos:**
– **Dátumokra** (születési, halálozási évek)
– **Műcímekre** és **megjelenési évekre**
– **Irodalmi fogalmak** definícióira
## 11. Ajánlott irodalom és források
### 11.1 Kötelező olvasmányok
– Ady Endre: **10-15 vers** (Új versek, Vér és arany kötetekből)
– Babits Mihály: **5-8 vers**
– Kosztolányi Dezső: **5-8 vers**
– Móricz Zsigmond: **Sárarany** vagy másik novella
### 11.2 Ajánlott szakirodalom
– **Szerb Antal:** A magyar irodalom története
– **Pintér Lajos:** A magyar irodalom története
– **Kozocsa Sándor:** A magyar irodalom a XX. században
### 11.3 Online források
– **Magyar Elektronikus Könyvtár** (MEK)
– **Digitális Irodalmi Akadémia** (DIA)
– **OSZK** digitális gyűjteményei
—
**Összefoglalás:** A századforduló magyar irodalma korszakalkotó jelentőségű periódus, amely a modern magyar irodalom alapjait rakta le. A Nyugat folyóirat körül csoportosuló írók – élükön Adyval, Babitstal és Kosztolányival – európai színvonalú műveket alkottak, miközben megőrizték magyar identitásukat. Az érettségi vizsgán alapos felkészüléssel, a főbb szerzők és műveik ismeretével, valamint a korszak történelmi hátterének megértésével lehet sikeresen helytállni.