A Ratio Educationis

A Ratio Educationis (teljes nevén: Ratio Educationis totiusque rei litterariae per regnum Hungariae et provincias eidem adnexas) 1777-ben, Mária Terézia uralkodása alatt kiadott átfogó oktatási rendelet volt, amely először szabályozta egységesen a magyar oktatásügyet. Ez a dokumentum nem csupán egy egyszerű rendelet volt, hanem a felvilágosult abszolutizmus oktatáspolitikájának kiemelkedő alkotása, amely évtizedekre meghatározta a magyar oktatás fejlődési irányát.

A Ratio Educationis létrejöttének körülményei és céljai

A 18. század második felében a Habsburg Birodalom, így Magyarország is jelentős modernizációs folyamaton ment keresztül. Mária Terézia felismerte, hogy az állam hatékony működéséhez képzett hivatalnokokra, szakemberekre van szükség. A rendelet kidolgozásában kulcsszerepet játszott Ürményi József, aki a magyar kancellária tanácsosaként a kor legmodernebb pedagógiai elveit igyekezett ötvözni a hazai viszonyokkal.

A rendelet fő célkitűzései között szerepelt:

  • Az oktatás állami felügyelet alá vonása
  • Egységes tananyag és módszertan bevezetése
  • A gyakorlati ismeretek előtérbe helyezése
  • A nemzetiségek anyanyelvének figyelembevétele
  • A természettudományos oktatás fejlesztése

Az oktatási rendszer felépítése a Ratio Educationis szerint

A rendelet három iskolatípust különböztetett meg és szabályozott részletesen:

1. Népiskola (schola vernacular)
Az alapfokú oktatás színtere, ahol az alapvető készségeket (írás, olvasás, számolás) sajátították el a tanulók. A falusi egytanítós iskolától a városi többtanítós iskoláig különböző szinteket határozott meg.

2. Gimnázium (schola latina)
Öt évfolyamos középfokú oktatási intézmény, amely két tagozatra oszlott:- grammatikai osztályok (3 év)- humanióra osztályok (2 év)

3. Királyi Akadémiák
A felsőfokú képzés intézményei, ahol filozófiai és jogi tanulmányokat folytathattak a diákok.

A rendelet különös figyelmet fordított a tanárképzésre és a tankönyvek egységesítésére is. Bevezette a tankerületi rendszert, az országot 9 tankerületre osztva, élükön királyi főigazgatókkal.

A Ratio Educationis jelentősége és hatása

A rendelet számos újítást hozott a magyar oktatásügyben:

  • Először teremtette meg az egységes állami oktatási rendszert
  • Bevezette a kötelező iskolalátogatást
  • Szabályozta a tanév rendjét és a szünidőket
  • Meghatározta a tantárgyakat és azok tartalmát
  • Előírta a rendszeres számonkérést és vizsgáztatást

A Ratio Educationis azonban nem volt tökéletes. Legnagyobb hiányossága, hogy nem vált törvénnyé, csak királyi rendelet maradt, így a protestáns iskolák nem voltak kötelesek alkalmazni előírásait. Emellett a magyar nyelv helyett továbbra is a latint részesítette előnyben, ami a nemzeti törekvésekkel ellentétes volt.

1806-ban II. Ferenc uralkodása alatt kiadták a második Ratio Educationist (Ratio Educationis Publicae), amely az első alapelveit megtartva, néhány módosítást vezetett be. Ez a rendelet egészen 1848-ig meghatározta a magyar oktatás kereteit.

Összegzés

A Ratio Educationis jelentősége vitathatatlan a magyar oktatástörténetben. Bár nem volt tökéletes, és nem tudta maradéktalanul megvalósítani minden célkitűzését, mégis ez volt az első olyan átfogó oktatási szabályozás, amely modern elvek szerint próbálta megszervezni a magyar oktatásügyet. Hatása évtizedekig érezhető volt, és számos olyan alapelvet fektetett le, amely ma is része oktatási rendszerünknek.

A rendelet jól tükrözi a felvilágosult abszolutizmus törekvéseit: az állam szerepvállalásának növelését, a gyakorlatiasság előtérbe helyezését és az oktatás modernizációját. Ugyanakkor a magyar nemzeti törekvések szempontjából ellentmondásos megítélése rámutat arra is, hogy az oktatáspolitika mindig szorosan összefügg az adott kor társadalmi-politikai viszonyaival.

Scroll to Top